Friday, September 18, 2009

Erev RH Flight of Fancy: New Siman

I bought wine made in Cyprus, Yayn Kafrisin, for RH. I was thinking of the siman that it might represent - besided the obvious Kaparah.

So Reb Tzadok writes in Likutei Amarim:

[וכמו ששמעתי גם כן על קנמון תשעה כי באמת הם רק עשרה סממנים נגד עשר ספירות וארבעה שנתפרשו בכתוב צרי ציפורן חלבנה ולבונה הם נגד עמודא דאמצעיתא כתר תפארת יסוד מלכות שנגדם ארבעה לשונות שכי נדרשת (ראש השנה ג'.) אי היינו כתר שאינו יודע כלל, דלמא הוא תפארת שיש בו ספק ואינו מבורר, אלא הוא יסוד דרצה לומר דוקא כך ולא בענין אחר, ודהא הוא מלכות שנקרא זאת רצה לומר שמבורר לעין שודאי הוא כך, ולכך החלבנה נגד יסוד שהוא עקשות דוקא כך וקנמון תשעה היינו כשהעקשות נמשך מן החכמה הוא טוב והקנמון הוא המתקה לחלבנה הוא תשעה שחכמה ויסוד היינו מעילא לתתא ומתתא לעילא תשיעי וההמתקה ליסוד הוא בחכמה]

So tziporen, for which the Yayn Kafrisin was brought into the ketores making process to make more powerful, corresponds to Tiferes.

And the Be'er Mayim Chayim writes in Parashas Balak:


כי נודע אשר בחינת המלכות הנקראת כה הוא האספקלריא שאינה מאירה שאין לה אור מעצמה כי אם מה שמקבלת מהשמש. וכל הנביאים שנבאו נבואתן ממדתה כולם ראו באספקלריא שאינה מאירה. ולא כן משה רבינו ע"ה שנקרא איש אלהים בעלה דמטרוניתא וקיבל אור השמש מאספקלריא המאירה. ועל כן אמר לו לכה ארה לי פירוש כי אתה ודאי תקבל הנבואה מבחינה כ"ה אספקליא שאינה מאירה והוא בחידות ולא במראה ותוכל לאררם לי כלומר עתה בשבילי תראה להשים מחשבה לרעה בנמשל החידה ובצירוף האותיות מעין הנבואה. ואמנם זה הכל כשאין היחוד שלם בין תפארת ומלכות. ואז הענן מכסה הירח ומפסיק בינה לבין השמש ונקראת אספקלריא שאינה מאירה. אבל כשהיחוד הוא שלם בתפארת ומלכות ומקבלת אורה על נכון. אז והיה אור הלבנה כאור החמה. וגם הוא אספקלריא המאירה כמו השמש, והנבואה ממנה הוא במראה ולא בחידות:
והנה נודע שעיקר הפירוד בין השמש והירח הוא ח"ו כשהדינים גוברים בעולם ונעלה הענן לכסה הירח ואז נקרא בכסה ליום חגינו ואמרו חז"ל (ראש השנה ח'.) איזה חג שהירח מתכסה בו הוי אומר זה ראש השנה. כי ראש השנה הוא יומא דדינא והקב"ה יושב על כסא משפט לדין. וכשהדינים מתגברים אז הירח מתכסה בענן ואין מקבלת אורה מבית בעלה. אבל כשהחסדים מתגברים והדינים מתבטלים. אז נקרא והעלה אור שמשה ונסו הצללים ואורה כאור החמה. ועל כן באותן הימים שבלעם רצה לקלל שלא זעם ה' כלל ולא היה בחינת הדינים בעולם, ממילא היה היחוד בין תפארת ומלכות ולא היה נבואה אחרת כי אם נבואת אספקלריא המאירה במראה ולא בחידות. ועל כן וישם ה' דבר בפי בלעם דבר שלם ולא חצי דבר כנזכר והבן. כי בעת הפירוד חלילה נקראת המלכות חצי דבר שאין קומתה שלימה. אבל בעת היחוד קומתה שלימה מכל וכל ונקראת דבר שלם. וזה שם בפי בלעם בכדי שלא יוכל להשתנות ועל כן ויאמר שוב אל בלק וכה תדבר. כי בלק ברשעו שאמר לכה ארה וגו' שכיוון על נבואת אספקלריא שאינה מאירה אבל עתה הקהה את שיניו ואמור לו וכה תדבר. לא כה לבד כי אם וכה שהיא התחברות הו' בחינת התפארת אור השמש אל כה. ואז דבר שלם במראה ולא בחידות. כי האספקלריא שאינה מאירה, מאירה עתה מכל וכל:

So din is the disconnect between Tiferes and Malchus. That is why the tikkun of RH is the Hamlachah of HKB"H. With that isarusa d'l'sata we make an effort to make the connection.

And by drinking Yayn Kafrisin we are making a siman for a converse isarusa d'l'eila: We are asking that the middah of Tiferes be empowered, for it to extend towards us in Malchus.

We can be mosif concerning the azus (k'dei she'tehei azza). and also concerning the body of Adam lifnei ha'cheit that was made of tziporen.

אשרי אדם עז לו בך! ישמע חכם ויוסיף לקח. כוח"ט

Din Nimshach

Is it possible to say that by Rabbanan instituting the second day of RH, a ramification of its shem "yoma arichta" is tnat the judgment is continuous from sunrise of the first day until three hours into th second day? This would be helpful in explaining some Rosh Hashanah inyanimi.

KT, KvCT!

Tuesday, September 08, 2009

Acharonim (and Mussar) as TT, Redux

Way back in the previous century, I posted the following:
Date: Thu, 18 Mar 1999 13:03:38 -0600 (CST)
From: "Shoshanah M. & Yosef G. Bechhofer"
Subject:
Re: Just What is Talmud Torah Anway?

I would assume that it means engaging in the study of either Torah
she'b'Ksav or Torah she'b'al Peh. TSBK is easy = Tanach. TSBAP is more
tricky. I assume it definitely includes everything up to "Rav Ashi
v'Ravina sof Horo'oh" but I do not know how it extends betond that.
Nevertheless, the understanding of Talmudic texts and opinions inherent in
the study of Rishonim and Acharonim is likely TT l'kol ha'dei'os, but
what, indded, would the struggle to understand a passage in the Ktzos that
did not relate to Rishonim and Acharonim constitute? I think it still
fulfills the mitzva me'divrei kabbala of "V'higeisa ba yomam va'lyla",
i.e., to occupy oneself with thoghts that relate to Torah.
Some discussion ensued, but never achieved any finality, so far as my perusal of the archives just now discovered. Moreover, I seem not to have come up with any source to back myself up at the time.

This came up in shiur in OS last week. I again asserted that, say, Mussar bereft of pesukim and/or ma'amarei Chazal does not fall into the category of TT, strictly speaking (but that as th DE that is kadma laTorah it is of utmost importance nonetheless!). I was severely challenged on that assertion.

I did find today that in Shulchan Aruch HaRav, Hil. TT 3:4 he writes that only Mussar works that are based on Chazal are considered Torah, not ones based on "Seichel Enoshi."

My question remains, however, if one were to learn an Acharon of some sort that had no pesukim and/or ma'amarei Chazal, would it in and of itself somehow be considered a "Cheftza shel Torah" or not. Any mare mekomos or ra'ayos anyone?

KT,
YGB