Rabbi Yosef Gavriel Bechhofer
הרב יוסף גבריאל בקהופר
Friday, March 31, 2006
"Marror"
I've wracked my brains for years trying to remember where I had seen this comment on the pointing for Maror Zeh. I began to think I had imagined it! But here it is!
I was just asked a question and it floored me i had never thought of it before When the talmidim came and said "HIGYAH ZMAN KRIYAS SHEMAH" was it the end of zman Kriyas Shema or the begining
L'ma'aseh, everyone holds its the beginning, I think because the mitzva of sippur must end when the next mitzva of zechira starts. I know that soundas Brisker, but I think it's actually true.
What is the definition of "learning Torah"? The story of Yetzias Mitzraim occupies an entire book of the Torah, who can talking about it not be considered learning Torah?
Why MUST it end? Isn't always a Mitzvah to talk about Torah?
Yes, but it is no longer a kiyum of Sippur Yetzias Mitzrayim, as noted by Anon below.
What Klal is that if one mitzvah begins the other ends? AND dave sippur yitzias mitzrayim is nod torah its a diffrent mitzvah.
ספר שאגת אריה - סימן ט סוף זמן זכירת יציאת מצרים של לילה ולענין סוף זמן הזכרת יציאת מצרים של לילה. נראה לי דהדבר ברור שזמנו כל הלילה, מכל מקום לאחר שעלה עמוד השחר עבר זמנו. ואע"ג דזמן ק"ש של לילה נמשך עד הנץ החמה לרשב"י משום ר"ע בפ"ק דברכות (ט, א) וקי"ל כוותיה. שאני התם דגבי ק"ש לא כתיב לילה בהדיא בקרא, אלא בשכבך והרי איכא אינשי דגנו בההיא שעתא כדקאמר הגמרא התם. אבל זמן הזכרת יציאת מצרים, בלילה תליא מילתא, ולאחר שעלה עמוד השחר יממא הוא. ולהאי טעמא אפילו לר' אליעזר דאמר דזמן ק"ש של לילה אינו אלא עד אשמורה ראשונה כדתנן ברפ"ק דברכות (ב, א). וכן לחד תנא דאמר התם בגמרא (ב, ב) דאין זמן ק"ש אלא משעה שהעני נכנס לאכול פתו במלח, עד שעה שעומד לפטור מסעודתו ותו לא. גבי ק"ש היינו טעמא משום דובשכבך לא משמע להו כל זמן שבני אדם שוכבים, אלא משמע להו כל זמן שעוסקים לילך ולשכב, ולאידך תנאי תחלת זמן שעוסקים לילך ולשכב וכמו שפירש"י התם. אבל הזכרת יציאת מצרים לאו בשכיבה תליא, הילכך מודו דזמנה כל הלילה
Somone Just told me that there is an inyan to learn Sotah during sefirah. What is the mekor besides that it is also 49 daf meaning is it just boogie stuff or there somthing to it
More on this issue at:
ReplyDeletehttp://menachemmendel.blogspot.com/2006/03/this-bitter-herb.html
I was just asked a question and it floored me i had never thought of it before When the talmidim came and said "HIGYAH ZMAN KRIYAS SHEMAH" was it the end of zman Kriyas Shema or the begining
ReplyDeleteTakkeh!
ReplyDeleteL'ma'aseh, everyone holds its the beginning, I think because the mitzva of sippur must end when the next mitzva of zechira starts. I know that soundas Brisker, but I think it's actually true.
Why MUST it end? Isn't always a Mitzvah to talk about Torah?
ReplyDeleteWhat Klal is that if one mitzvah begins the other ends? AND dave sippur yitzias mitzrayim is nod torah its a diffrent mitzvah.
ReplyDeleteWhat is the definition of "learning Torah"? The story of Yetzias Mitzraim occupies an entire book of the Torah, who can talking about it not be considered learning Torah?
ReplyDeleteWhy MUST it end? Isn't always a Mitzvah to talk about Torah?
ReplyDeleteYes, but it is no longer a kiyum of Sippur Yetzias Mitzrayim, as noted by Anon below.
What Klal is that if one mitzvah begins the other ends? AND dave sippur yitzias mitzrayim is nod torah its a diffrent mitzvah.
ספר שאגת אריה - סימן ט
סוף זמן זכירת יציאת מצרים של לילה
ולענין סוף זמן הזכרת יציאת מצרים של לילה. נראה לי דהדבר ברור שזמנו כל הלילה, מכל מקום לאחר שעלה עמוד השחר עבר זמנו. ואע"ג דזמן ק"ש של לילה נמשך עד הנץ החמה לרשב"י משום ר"ע בפ"ק דברכות (ט, א) וקי"ל כוותיה. שאני התם דגבי ק"ש לא כתיב לילה בהדיא בקרא, אלא בשכבך והרי איכא אינשי דגנו בההיא שעתא כדקאמר הגמרא התם. אבל זמן הזכרת יציאת מצרים, בלילה תליא מילתא, ולאחר שעלה עמוד השחר יממא הוא. ולהאי טעמא אפילו לר' אליעזר דאמר דזמן ק"ש של לילה אינו אלא עד אשמורה ראשונה כדתנן ברפ"ק דברכות (ב, א). וכן לחד תנא דאמר התם בגמרא (ב, ב) דאין זמן ק"ש אלא משעה שהעני נכנס לאכול פתו במלח, עד שעה שעומד לפטור מסעודתו ותו לא. גבי ק"ש היינו טעמא משום דובשכבך לא משמע להו כל זמן שבני אדם שוכבים, אלא משמע להו כל זמן שעוסקים לילך ולשכב, ולאידך תנאי תחלת זמן שעוסקים לילך ולשכב וכמו שפירש"י התם. אבל הזכרת יציאת מצרים לאו בשכיבה תליא, הילכך מודו דזמנה כל הלילה
Thanks
ReplyDeleteSomone Just told me that there is an inyan to learn Sotah during sefirah. What is the mekor besides that it is also 49 daf meaning is it just boogie stuff or there somthing to it
ReplyDeleteI never heard about Sotah - Shavuos, yes, which also has 49 blatt.
ReplyDeleteMInhag yisroel torah lists both actualy I just found it it seems reallly how to say this kabbalaistic
ReplyDelete