The insight concerns the word אגדה - it is spelled חסר in the סידור. The letter missing from the sequence is a ב because the letter Beis represents duality and separation - the antithesis of our quest לאגד.
Furthermore, the gimatriya of אגדה is 13 - אחד. No further explanation necessary.
The question - to which I do not yet have an answer - is why in אתה גבור the first שם is spelled אדנ-י and not, as the rest of the names in Shemoneh Esrei are - with the שם הוי"ה. The first שם in thew Shemoneh Esrei is also a Shem Adnus - אדנ-י שפתי תפתח - but there are reasons given for that permutation. I have not seen any reasons for this permutation.
Answers are welcome!
Update:
As you will see in the comments, one of the commenters alerts us to Sefer Natrikan by the author of the Pri Megadim. This is the page in question:
Update:
As you will see in the comments, one of the commenters alerts us to Sefer Natrikan by the author of the Pri Megadim. This is the page in question:
This is the Rabbeinu Bechaye to which the Natrikan alludes:
רבנו בחיי על דברים פרק ג פסוק כד
ועל דרך הקבלה אדני ידוד אתה החלות להראות בסנה, את עבדך את גדלך ואת ידך החזקה, הגדולה והגבורה, וכן היתה תחילת נבואתי והודעת לבריות על ידי שאין אלוה בשמים ובארץ שיעשה כמעשיך וכגבורותיך, וזהו שאמר דוד ע"ה (תהלים פו, ח) אין כמוך באלהים אדני ואין כמעשיך, ועל כן יגדל נא חסדך עמי ואעברה נא ואראה וגו', ולפי שהוא אדון חולי ארץ ההופכי הצור אגם מים ומשה חטא בו בענין הצור ונגזר עליו על זה שלא יכנס לארץ על כן יבקש משה עתה מלפניו שיסלח לו ויעבור ויראה. מזה נכתב השם הזה אל"ף דל"ת ואחריו יו"ד ה"א וא"ו ה"א כי הוא אדון אשר בו הרחמים, כי ביה ה', ולכך הזכיר לשון ואתחנן שהוא לשון נאמר על מדת הדין, כלשון אליך ה' אקרא ואל אדני אתחנן (שם ל, ט), סמך התחינה לאל"ף דל"ת, וכן כתוב (איוב ח, ה) אם אתה תשחר אל אל ואל שדי תתחנן
Evidently, the use of the Shem Adnus connotes a Middas HaDin to which techinah is the correct address. I don't think, however, that we have in this nekudah a definite answer to our question.
There is a holy name of א-ג-ל-א which should be concentrated on when reciting the first 4 words of the beracha, which are the Rashei Teivot of that name.
ReplyDeleteSee the Kaf HaHayim 114:3:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=41181&st=&pgnum=109
That would only work with the Shem Adnut.
Yes, I saw that "answer" before writing the post. It was not satisfying.
DeleteAbout Atah Gibbor... Havayah is Chessed, not Gevurah. “Atah Gibbor le’olam H...” would make little sense.
ReplyDeleteThen it should say "Elokeinu."
DeleteSee Hebrew Rinas Chaim (Friedlander) on Shmoneh Esrei, pp. 37-38, for a creative answer
ReplyDeleteעי' בס' נטריקן לבעל הפמ''ג סוף קו א' ותמצא חפץ
ReplyDeleteFound it. Will include it in the post. Thanks!
Delete