Toras Purim 5783 Part 3: Ki Kalsa Eilav HaRa'ah
First, a very nice idea from the Maharam Schiff:
שפתי חכמים על מסכת מגילה - פתיחה
(כב) ז"ל מהר"ם שי"ף אסתר אמרה יבא המלך והמן היום (אסתר ה' ד'), נמצא השם יקו"ק כסדר בראשי תיבות המורה רחמים, והמן חפץ להמשיך דין על ישראל, ואמר וכל זה" איננו" שוה" לי" (אסתר ה' י"ג), השם מהופך בסופי תיבות, ולבסוף כי" כלתה" אליו" הרעה" (אסתר ז' ז'), השם כסדר בסופי תיבות לרמז, דין להמן, ורחמים לישראל עיי"ש.
And, one from the Sfas Emes:
ספר שפת אמת - שמות - לפורים - שנת [תרל"ח]
לכן כתיב שראה כי כלתה אליו הרעה. פי' שאין לו כח להרע עוד. כי בוודאי כח הרשע להרע כמ"ש ועל חרבך תחי'. וכיון שנפסק שוב כחו האחרון הוא גאולה שלימה מתחת יד עמלק. אם כי עוד יהי' מחיית עמלק בימי משיח. אבל כחו להרע לנו נראה שנפסק לגמרי.
This phrase has the Shem Havaya"h in sofei teivos. I suggest that roshei teivos indicate the Chasdei Hashem in commencing the good; while sofei teivos indicate the Chasdei Hashem in bringing the evil to its end. Ki Kalsa - when the world comes to Geulah, and Am Yisroel returns to its proper role as the Kallah, k'v'yachol, of HKB"H, then Eilav - to him, to Haman - HaRa'ah - will come negation. At that time, the purpose of Rah in this world comes to fruition - as in חטאים תרדף רעה (Mishlei 13:21) - the wickedness they did comes back to destroy them (perhaps בבחינת ממתיק מר במר).
And the gimatriya of the roshei teivos of this phrase is 46. This alludes to the 46th pasuk in the Torah, where Adam and Chava are placed in Gan Eden. When the reel is rewound, and the רע that subsequently came into the world is eradicated, we can return to the שמחה כגן עדן מקדם (perhaps בבחינת ראשית גוים עמלק ואחריתו עדי אובד - the first manifestation of רע is the first allusion to Amalek - המן העץ - and the final eradication of Amalek is the eradication of that רע allowing us to return to the state of לפני החטא.
No comments:
Post a Comment