מסרונים קוליים בעניינים מוסריים, מהמכתב מאליהו, על הטוב שבגאווה ושבליצנות
לע"נ אהוד חיים בן בת שבע ויבלחט"א בן ציון
מסרונים קוליים בעניינים מוסריים, מהמכתב מאליהו, על הטוב שבגאווה ושבליצנות
לע"נ אהוד חיים בן בת שבע ויבלחט"א בן ציון
מכובדי
בפרוס עלינו ימי החגים מגבירה עמותת החסד "בואו לשלום" את פעילותה באמצעות תוספת סלי מזון לארוחות החג למשפחות במצבי מצוקה וסיכון.
לאחרונה קבלנו פניות ממשפחות נוספות, חדשות. כל המשפחות נבדקות. הפונים בעיקר הינם: אנשים חולים במחלות כרוניות שונות אשר אינם מסוגלים לספק את צרכי משפחתם, משפחות חד הוריות ברוכות ילדים ונפגעי נפש.
לעיתים קשה ביותר לשמוע אילו מאכלים עולים על שולחן החג. ויש בתים שאין בהם שולחן כלל.
אנו נשמח לתרומות שלכם, על מנת להעניק מענה הגון ומכבד ככל שניתן.
חשוב לציין כי כל חברי העמותה והפעילים עובדים בהתנדבות מלאה ללא קבלת אף שקל שכר.
לכן כל התרומות מגיעות באופן מלא אל המשפחות.
לעמותה אישור להחזר מס ע"פ סעיף 46 לחוק.
ניתן לתרום באמצעים הבאים:
במזומן
בהמחאה
בביט- לטלפון של אופירה 0507800021
או בהעברה בנקאית, ישירות.לחשבון העמותה שמספרו 395776 מזרחי 483 קרני שומרון
תשובות מו"ר הגרמ"י צוריאל זצ"ל
https://youtu.be/DS6NgSQQa-E?si=U0KYGSVSN3GLFZ_L
?שאלה: האם מותר לנשים הרות לאכול לפי שיעורים ביום צום כיפור
תשובה: אחד מגדולי הפסוקים בדור אחרון היה הרב ישראל יעקב פישר, ראב"ד של העדה החרדית, ואלפים סמכו על הוראותיו. עדות לגדולתו בתורה, להיקף ידיעותיו ועומק עיונו, ימצא כל אדם בעשרה כרכים של שו"ת אבן ישראל (הנמצאים ב"אוצר החכמה") ובמאות הערותיו השנונות ל"משנה ברורה" (במהדורה ההיא). והוא הורה (אבן ישראל, ח"ז עמ' פב) שמוטלת חובה על כל אשה שבהריון שתאכל לפי חצאי-שיעורים ביום כיפור [=עד 40 גרם מים ו-30 גרם מזון, כל עשר דקות], כדי שלא תפיל העובר (והרמב"ן פסק כי חיי עובר נדון כפיקוח נפש). אמנם הגמרא אוסרת על נשים הרות לאכול ולשתות בצום כיפור, וכן רמב"ם ושו"ע. ומדוע נטה הרב להקל? אלא הוא מוסר כי שמע על עשרות מקרים של הפלה, אחרי הצום. הרב יעקב יוסף (בנו של הרב עובדיה יוסף) כותב כי בזמנו מנהל בית חולים "שערי צדק" אמר להרב פישר כי ביום כיפור וט' באב יש ריבוי גדול של הפלות, יותר מכל יום רגיל
בעקבות דברים אלו פניתי לדר. אייל שיינר, סגן מנהל של בית חולים סירוקה, שם ערכו סטטיסטיקה בנידון לאורך תקופה של 23 שנים, לערוך השוואה בין מקרי ההפלות מה בין נשים בדוויות לבין נשים יהודיות, בלידות יום הכיפורים. לפי מידע שפרסמו בדיווח מדעי, מתוך כלל הלידות 6.3% היה לידות מוקדמות, ואצל היהודיות יותר מאשר הבדוויות. והנשים היהודיות היו בסיכון גבוה פי שניים מהלידות המוקדמות בשארי מי השנה.
רופאים מומחים העידו כי בלידה מוקדמת [יותר מדאי] יש חשש מוגבר לפיגור שכלי, לקשיים בראייה ושמיעה ועוד. וזה פרט למקרי מוות של העובר. הסטטיסטיקה שערכו רופאי בי"ח סירוקה לא לקחו בחשבון ההפלות שאירעו יום או יומיים אחרי יום כיפור, כאשר האשה ההרה לא שמה לב להפסקת הדופק, וחוסר תנועת העובר וכדומה. ועד שהגיעה לבי"ח למעקב, חלפו יום או יומיים.
נכון שגדולי הדור חלקו על הרב פישר, ביניהם הרב עובדיה יוסף, הרב שלמה אוירבך, והרב ולדנברג ועוד. כי הם דבקו בפסק הגמרא והשו"ע. אבל הם לא ידעו מהסטטיסטיקה הנ"ל, כי כל פוסק בדורו יודע רק מה שיש בסביבה הקרובה אליו, שם צמו עשרות או מאות יהודיות, וההפלות היו מעט במספר. אבל היום שידענו מהסטטיסטיקה, מה שהרבנים המכובדים ביותר הנ"ל לא ידעו, נשתנה הקריטריון. אם נכפיל המידע שקבלנו מבי"ח בבאר שבע, מול עוד בתי חולים בארץ (תל אביב, ירושלים, חיפה וכו') ומלידות מוקדמות של יהודיות בכל תפוצות העולם (ארה"ב ואירופה) נגיע למספר של מאות הפלות, ה' ירחם. ועל כל נפש בודדת צריכים לחוס!
מאמר ארוך בנושא זה פרסמתי ב"תחומין", כרך לז, עמ' 71-81. ושם הבאתי דברי רבנים אחרים שפסקו בדומה להרב פישר, במקרים שהאשה מרגישה חולשה קשה וחוששת פן תפיל. ושם הבאתי פוסקים גדולים הסבורים כי אכילת חצי שיעור, כאשר בדעת האוכל דוקא לא לצרפו לאכילות הבאות, היא "רק" איסור דרבנן. וצמצמתי ההיתר הגורף של הרב פישר, שבאתי להתיר רק לאותן נשים החוששות מהלידה המוקדמת, וידוע כי מצוקת הנפש היא גורם גדול לסיכון, שמפני זה התירו גם להסיע אותה לבית חולים בשבת.
בכתב-עת "המעיין" (תשרי, תשע"ח, עמ' 43-48) פורסם מאמר מרב ת"ח שפקפק במסקנות של בי"ח סירוקה. ושם (עמ' 48-50) השבתי בטענות נוספות מדוע יש להמשיך ולהסתמך על היתרו של הרב פישר.
"חמירא סכנתא מאיסורא" (חולין י ע"א). והרב שלום אלישיב, בנושא אחר פסק כי כאשר רופא חילוני, אע"פ שאינו צם ביום כפור, מודיע לאשה הרה שעליה לאכול, עליה לציית לו כי יש לחשוש תמיד להפלה, ויש להחמיר ולאכול.
סיכום תשובת הרב משה צוריאל זצ"ל בתחומין לגבי צום כיפור למעוברת
מסרונים קוליים בעניינים מוסריים, מהסבא מקלם, על מרגלא בפומיה
Rischa D'Araisa Season 8 Episode 3:
Kesivah ViChasimah Tovah?
The Middas HaDin of
Rav Moshe Shternbuch Shlita