Sunday, July 21, 2024

Zohar Al Pi Pshat Day 55. 6b: 150-120: Moshe Rabbeinu's Lost 30 Years

Another good example of attempting to learn Zohar HaKodosh al pi pshat. The 30 years is extremely cryptic. Most of the Meforshim learn them as a reference to חג"ת. I saw someone who linked them to the 30 years in the first pasuk in Yechezkel. But thanks to Google I found an amazing Ksav V'Kabbalah in the name of the Gra which I think may be the most elegant and simplest pshat. BH.


The Ksav v'Kabbalah mentioned in reference to the 30 years. הכתב והקבלה דברים ל"ד:ז (ז) מאה ועשרים שנה – אמרי' (שבת נ"ה ב') אף משה ואהרן בחטאם מתו שנאמר יען לא האמנתם בי, הא האמנתם בי עדיין לא הגיע זמנם להפטר מן העולם. ואמר הגר"א לפי שהיה משה תרומתו של עולם, והבינוני אחד מחמשים, ועולה מן קיום העולם שהוא ששת אלפים שנה אחד מחמשים ימי חייו של משה מאה ועשרים שנה, ואילמלא מי מריבה היה נותנים בעין יפה אחד מארבעים ואז היו שנותיו מאה וחמשים. לכן ויבכו עליו שלשים יום נגד שלשים שנה שנטלו ממנו, יום לשנה. The Gra is in the Aderes Eliyahu to Devarim there, a drop more expansive, but not much.

I also found a Chasam Sofer in Nedarim 37a: פסל לך. איתא בגמרא לעיל (דף ל"ח ע"א) אמר רבי יוסי בר חנינא (בתחילה) לא ניתנה התורה אלא למשה ולזרעו שנאמר כתב לך פסל לך, מה פסולתן שלך אף כתיבתן שלך, ומשה נהג בה טובת עין ונתנה לישראל [כו'] שנאמר טוב עין הוא יבורך וגו'. מתיב רב חסדא וכו'. ומסיק אלא פלפולא בעלמא (פי' רש"י נתן לו למשה והוא נהג בו טובת עין לישראל). והנה הפלפול לכאורה צורך גדול הוא למי אשר לא יאמין את כל הנאמר בעל פה צריך להוציאו לו ע"י פלפול מקרא, אלא שישראל הם מאמינים בני מאמינים ולא היו צריכים לזה כמ"ש הר"ן בשמעתין מקרא וגם בך יאמינו לעולם, ולא מסר להם הפלפול אלא מטובת עין. וישבתי בזה מדרש פ' וילך הן קרבו ימיך למות (בהן נתבשר משה שימות) הואיל ואמר והן לא יאמינו לי. והענין כי מרע"ה חי ק"כ שנים כתרומתו של עולם שהוא שית אלפי שני, והיינו כתרומת עין בינוני אחד מחמשים, ואמנם היותו טוב עין (כדדרשינן הכא הקרא טוב עין הוא יבורך על משה רבינו ע"ה), א"כ תרומתו אחד מארבעים והיה לו לחיות ק"ן שנים אלא הואיל ואמר והן לא יאמינו לי וחשד ישראל באינם מאמינים א"כ לפי דבריו הוצרך למסור להם פלפול התורה להאמין להם דברי תורה שבעל פה ולא מטובת עין ע"כ כלה זמנו סוף ק"כ שנה:

No comments:

Post a Comment