Sunday, June 18, 2006

Bloglines - Pious Gentiles according to Rabbi Yisrael Lipschutz

Bloglines user ygb (ygbechhofer@gmail.com) has sent this item to you.


AJHistory by Menachem Butler
Where discussion on American Jewish History begins...

Pious Gentiles according to Rabbi Yisrael Lipschutz

By Menachem Butler

At the core of the Jewish tradition is Kol Yisrael Yesh laHem Chelek l’Olam haBah, that "All of Israel has a share in the World to Come" [Mishnah Sanhedrin (10:1)]. Buried deep within a footnote, Rabbi Chaim Rapoport, however, notes that Rabbi Yisrael Lipschutz (in his Tiferet Yisrael 3:14) extends this endorsement to several pious gentiles who too will receive a portion in the World to Come; they are:
(a) Edward Jenner (1749-1823) who discovered the vaccine against smallpox; (b) Sir Francis Drake (1540-96) who [according to Rabbi Lipschutz] brought the potato to Europe, thereby saving many people from starvation; (c) Johann Gutenberg (c. 1400-68) the inventor of the art of employing moveable types in printing; and (d) Johann Reuchlan (1455-1522), a Catholic priest who put his life on the line in order to prevent the burning of the Talmud under a Decree issued by the Viennese Emperor Maximillian in the year 1502.]
Source: Chaim Rapoport, The Messiah Problem: Berger, The Angel and the Scandal of Reckless Indiscrimination (2002), p. 88 (n. 184)


6 comments:

  1. Funny Question somone asked me not sure if he was serious or not THE PSAK "AD SHEYUVAH ELIYAHU" how is it possible he is an "aid echad" plus he added "torah lav bashmayim hi"

    ReplyDelete
  2. The Rambam deals with this. When Eliyahu comes down he has the din of a basar v'dam. Moreover, he has true semicha from Achiya HaShiloni. It is for this reason that he restores the mesorah b'bi'as Meshiach tzidkeinu.

    ReplyDelete
  3. Thanks, two questions Where is the rambam? and how does that help the "aid echad" issue?

    ReplyDelete
  4. רמב"ם יד החזקה - הלכות מלכים פרק יב
    אמרו חכמים אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכיות בלבד יראה מפשוטן של דברי הנביאים שבתחילת ימות המשיח תהיה מלחמת גוג ומגוג ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא לישר ישראל ולהכין לבם שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליה וגו' ואינו בא לא לטמא הטהור ולא לטהר הטמא ולא לפסול אנשים שהם בחזקת כשרות ולא להכשיר מי שהוחזקו פסולין אלא לשום שלום בעולם שנאמר והשיב לב אבות על בנים ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המשיח יבא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו שדברים סתומין הן אצל הנביאים גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו אלא לפי הכרע הפסוקים ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו ועל כל פנים אין סדור הויית דברים אלו ולא דקדוקיהן עיקר בדת ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות ולא יאריך במדרשות האמורים בענינים אלו וכיוצא בהן ולא ישימם עיקר שאין מביאין לא לידי יראה ולא לידי אהבה וכן לא יחשב הקצין אמרו חכמים תפח רוחם של מחשבי הקצים אלא יחכה ויאמין בכלל הדבר כמו שבארנו:

    ReplyDelete
  5. Thanks again,but the "aid echad" issue still stands.

    ReplyDelete
  6. In the transmittal of mesorah, which is not a Din Torah, one witness suffices - see the case, IIRC in Chullin 7, of the heter of Beit She'an.

    ReplyDelete