ולכל היד החזקה ולכל המורא הגדול אשר עשה משה לעיני כל ישראל
last pasuk in the Torah, has 47 letters. Last line in the Sforno:
לעיני כל ישראל. כאמרו וירא אהרן וכל בני ישראל את משה כי קרן עור פניו וייראו מגשת אליו
eilav in gimatriya = 47.
בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ
first pasuk in the Torah, has 28 letters, see Ba'al haTurim:
ויש בפסוק בראשית כ"ח אותיות וכן ביהא שמיה רבא. וכן בפסוק וידבר אלהים את כל הדברים האלה לאמר (שמות כ, א) יש בו ז' תיבות וכ"ח אותיות. זהו שאמרו ז"ל כל העונה אמן יהא שמיה רבא בכל כחו נעשה שותף להקב"ה במעשה בראשית וכאילו קבל תורה בהר סיני. וכנגד זה אמר שלמה ז' פסוקים שיש בהם כ"ח עתים, זהו מעת ללדת עד עת שלום (קהלת ג, ב- ח). והם כנגד ז' ימי השבוע שיש בהם כ"ח עתים משתנים מבקר עד חצי היום אחד, מחצי היום עד הלילה ב', מתחלת הלילה עד חצי הלילה ג', מחצי הלילה עד הבקר ד', וכן בכל יום, הרי כ"ח עתים
First Rashi:
אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מהחודש הזה לכם שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל ומה טעם פתח בבראשית משום (תהלים קי"א) כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים שאם יאמרו אומות העולם לישראל ליסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים הם אומרים להם כל הארץ של הקב"ה היא הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו ברצונו נתנה להם
וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו
and, as Rashi here justifies conquest, the 28th pasuk in the Torah:
ויברך אתם אלהים ויאמר להם אלהים פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשה ורדו בדגת הים ובעוף השמים ובכל חיה הרמשת על הארץ
Finally, for now, first pasuk in Yehoshua:
ויהי אחרי מות משה עבד ידוד ויאמר ידוד אל יהושע בן נון משרת משה לאמר
fifty-three letters, corresponding to the 53 parashiyos of Chamishah Chumshei Torah.
last pasuk in the Torah, has 47 letters. Last line in the Sforno:
לעיני כל ישראל. כאמרו וירא אהרן וכל בני ישראל את משה כי קרן עור פניו וייראו מגשת אליו
eilav in gimatriya = 47.
בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ
first pasuk in the Torah, has 28 letters, see Ba'al haTurim:
ויש בפסוק בראשית כ"ח אותיות וכן ביהא שמיה רבא. וכן בפסוק וידבר אלהים את כל הדברים האלה לאמר (שמות כ, א) יש בו ז' תיבות וכ"ח אותיות. זהו שאמרו ז"ל כל העונה אמן יהא שמיה רבא בכל כחו נעשה שותף להקב"ה במעשה בראשית וכאילו קבל תורה בהר סיני. וכנגד זה אמר שלמה ז' פסוקים שיש בהם כ"ח עתים, זהו מעת ללדת עד עת שלום (קהלת ג, ב- ח). והם כנגד ז' ימי השבוע שיש בהם כ"ח עתים משתנים מבקר עד חצי היום אחד, מחצי היום עד הלילה ב', מתחלת הלילה עד חצי הלילה ג', מחצי הלילה עד הבקר ד', וכן בכל יום, הרי כ"ח עתים
First Rashi:
אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מהחודש הזה לכם שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל ומה טעם פתח בבראשית משום (תהלים קי"א) כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים שאם יאמרו אומות העולם לישראל ליסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים הם אומרים להם כל הארץ של הקב"ה היא הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו ברצונו נתנה להם
וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו
and, as Rashi here justifies conquest, the 28th pasuk in the Torah:
ויברך אתם אלהים ויאמר להם אלהים פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשה ורדו בדגת הים ובעוף השמים ובכל חיה הרמשת על הארץ
Finally, for now, first pasuk in Yehoshua:
ויהי אחרי מות משה עבד ידוד ויאמר ידוד אל יהושע בן נון משרת משה לאמר
fifty-three letters, corresponding to the 53 parashiyos of Chamishah Chumshei Torah.
No comments:
Post a Comment