Monday, June 05, 2017

תורה, עבודה וציונות: לאן נעלמה מפלגת פועלי אגודת ישראל (וביחד עמה המתינות החרדית כולה)? | בית אבי חי

תורה, עבודה וציונות: לאן נעלמה מפלגת פועלי אגודת ישראל (וביחד עמה המתינות החרדית כולה)? | בית אבי חי


שכחתי מן הראיון הזה.הציטוטים נכונים. אבל זה לא נכון שנולדתי בארץ




14 comments:

  1. נאים דברי הרב שבמאמר, ישר כח. אך שאלה יש לי, בתור ציוני דתי: האם באמת יש הבדל מהותי בין ציוני דתי לבין פא"י? לא כל ציוני דתי "רואה את הציונות כמטרה בפני עצמה", אדרבא, ארץ ישראל היא מצוה, עצם
    מעצמה דתורתנו הקדושה. ושמחתנו על קיבוץ גלויות, האמנם גדול עוננו מנשוא על שאנו רואים דמיון בין המתרחש בימינו לבין נבואות יחזקאל ומתקשים שלא לשמוח על כך? וכשאני קורא את דברי הרב כי-טוב זצ"ל בספר התודעה (באנגלית כמובן) על ה' וכ"ח אייר, אני מוכן לחתום על כל מילה, אז מה ההבדל הגדול בינינו, אם הבדל בכלל? גם "עבודה" היא ערך שחז"ל שמו על נס כפי שאנו נזכרים בשבתות הקיץ מדי דברנו במסכת אבות - "שיגיעת שניהם משכחת עון. וכל תורה שאין עמה מלאכה, סופה בטלה וגוררת עון" ועוד כהנה וכהנה

    ReplyDelete
    Replies
    1. כמובן הגבולות מטושטשות. אבל בדרך כלל, התבטא פעם ראש ישיבת שעלבים, אנחנו . קרובים יותר לרב קוק בהשקפה ולחזון איש בהלכה. לדעתי זה לא מדויק. בפא"י הקלאסי יש יותר קירבה למחשבה שנבעה מפרקנפורט ומברלין, מוורשא ומטלז. בציונית הדתית הקירבה הזאת יותר חלשה. ז"א, בפאי יתכנו שיהיה לחבר\ה מורי דרך מגוון יותר,וומילאפחות ממקודת על א"י. בציונית הדתית אתה "כבול" פחות או יותר לראי"ה זצ"ל.

      באשר לחילוק שבין "פעולה" שהבפא"י ו"עבודה" שבבנ"ע מן הראוי להקדיש יותר חשיבה. שוב, בדרך כלל - במקור! ורק בדרך משל!- זה היה מעין ההבדל שבין מושב לקיבוץ

      Delete
    2. אמנם כן, הקשר האמיץ בין המושג "ציונות דתית" ובין הראי"ה והרצי"ה זצ"ל ידוע ומפורסם, ובמיוחד בא"י (לא רק החרדיות סובלת מהגדרה מצומצמת יותר בארץ, גם הציונות הדתית). ברם, הגרי"ד סולוביצ'יק השתייך למזרחי. כלומר, כפי שידוע לך, יש ציונות דתית שאינה יונקת מהראי"ה ותלמידיו, אלא מהר' ריינס, הר' מוהליבר, הר' אלקלעי, הרב עמיאל, ד"ר אהרן ברט (נציגנו מאשכנז המערבי), ה"בבא חאקי" אבוחצירה, הרבנים משאש ואחרים. וציונות דתית זו יכולה להתקרב ואולי אפילו להתאחד במידת מה עם אנשי משנת פא"י וביחד להשמיע קולנו נגד ההקצנה הפוליטית-משיחית הדתית-לאומית ונגד ההקצנה החרדית. ואולי לא.
      שוב, לא הייתי רוצה לגרום לאנשים של פא"י לאבד את זהותם ולהזדהות כ"מזרוחניקים" (זה מזכיר לי עוד הבדל, שה"מזרחי" נחשבים כמקפידים פחות בהלכה מ"פא"י", אבל שוב - הגרי"ד זצ"ל כדוגמא שאין הדבר תמיד כך). כן הייתי רוצה לראות התחדשות של הקפדה על הלכה ולימוד תורה ביחד עם מתינות פוליטית-חברתית. אילו מפלגת פא"י היה קם לתחיה, הייתי שוקל ברצינות להצביע לה

      Delete
    3. כבוד הרב! כתבתי מהעבודה במחשב ובלי משים שלחתי מחשבון של עמיתה שלי לעבודה. נסיתי למחוק את ההערה ולכתוב מחדש, אבל שמה נשאר ועדיין יכול להיווצר רושם שהיא כתבה כאן חוות דעת ואז מחקה. זה יכול להזיק לה ח"ו. אנא אם אתה יכול, מחק את שמה מהפורום הזה. תודה.

      Delete
    4. לגופו שלענין, יש הרבה מה לדבר בנושא, אבל מה נעשה שא"א להחזיר את השעון אחורה, ואנחנו מדברים רק בתיאוריה ובהיסטוריה.גם תנועת חי"ש החדשה איננה רוצה להזדהות עם פא"י

      Delete
    5. כן, מה נעשה. תודה על דבריך והתיחסותך

      Delete
  2. Thanks for this article, I always wondered what happened to PAI, and felt that it most closely resembled my personal hashkafa. What was PAI's attitude towards service in the IDF or National Service, and did that contribute to its inability to continue?

    ReplyDelete
    Replies
    1. It was pro both, but not with the same zeal or dogmatism you will find in Religious Zionism.

      Delete
  3. A few questions -
    1) this is an interesting topic, but unfortunately, the article shot comes out way too small/low resolution on my screen. Clicking on it and expanding doesn't help. Saving to my desktop doesn't help either. Is it possible to post a bigger or higher resolution image?

    2) If your question is where has PAY and its moderate Charediism gone, I think you first have to establish that PAY was indeed Charedi. And to establish this you might have to define what it means to be Charedi.
    Any thoughts on this? What is the definition of Charedi? In what respect was PAY Charedi? (Related question - are you Charedi, do you consider yourself Charedi?)
    3)Who were PAY's "Gedolim"? Did they have any? This might also be relevant to the previous question.

    Thanks

    ReplyDelete
  4. Whoops.
    didn't realize that the title is a link. I can follow the link to read it.
    you can ignore the first question about posting a high-res image.

    ReplyDelete
  5. 2. I don't know how to define Charedi. It is a sociological construct, not a religious one, and therefore ambiguous.

    I try to avoid boxes as much as possible. :-)

    3. They had a Rav HaTenuah back in the 50s, the CI's brother R' Meir Karelitz, who resigned over a dispute. Other than that, its Gedolim were the same as everybody else's Gedolim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks

      So putting aside a formal definition -
      In what respects was PAY Charedi?

      Delete