Sunday, August 07, 2022

Transitioning from Tisha B'Av: Chacham Adif Me'Navi

The end of Eichah and the transition from Churban to Nechamah.
Given at Cong. Anshei Palisades at the end of Tisha B'Av 5782/2022.

1 comment:

  1. The Maharal, in the first haqdamah to Gevuros Hashem tackles chakham adif minavi. I think Rav Tzadok's position isn't that far from the Maharal's.

    Taking a quote from https://www.sefaria.org/Gevurot_Hashem%2C_Introduction_to_Gevurot_Hashem.4-5 (has a translation at that link, if anyone reading this would appreciate one):

    כי הפרש יש בין החכמה ובין הנבואה; כי החכם ישיג מצד שכלו, ומכיון שהוא ישיג מצד שכלו, יוכל להשיג הדברים הנעלמים והנסתרים ביותר. אבל הנביא יקרא "חוזה" (מ"ב יז, יג), או "רואה" (ש"א ט, ט), ששייך רואה במה שהוא רואה הדבר מבחוץ. לכך צריך לכל נביא התדבקות בדבר לאשר נבואתו בו, והוא מתדבק בדברים ההם, וידעם מפני נבואתו.

    ולפיכך אמרו חכמים (ב"ב יב.) 'חכם עדיף מנביא'. וביאור זה, כי הנבואה דומה כדבר* לחוש עין, שירגיש המוחש מבחוץ. ואף כי אין הנבואה על ידי השגת החוש הגשמי, מכל מקום כמו שהחוש דבק במוחש, כך יש התדבקות כח הנבואה של הנביא, שהוא כח המדמה, או מה שהוא הכח המקבל הנבואה, שהוא מתדבק בדבר שהוא מתנבא עליו. ומפני זה יותר עדיף החכם, אשר הוא משיג ויודע הדברים הנעלמים, ומוציא אותם משכלו מעצמו....

    This might also speak to why we picked up on the word of the haftarah to call the Shabbos before Tish'ah beAv "Shabbos Chazon". We are left without chokhmah, only lost trying to imagine the unimaginable...

    ReplyDelete