Thursday, March 24, 2005

Toras Purim 5765 (part 2)

Now we must deal with the Nachal in Nachlah, the word that begins with Haman's Nun, which min ha'stam alludes to Haman's downfall. The obvious reference is to Shaul's war against Amalek, concerning which it says: Vayarev BaNachal (Shmuel I 15:5). The Radomsker, al pi remez, provides us with an approach:


(27) ספר תפארת שלמה על מועדים - רמזי פורים
א"י (אסתר י' ג) ורצוי לרב אחיו וכו' ונקדים מה דכתיב בס' (שמואל א טו, ה) אצל מלחמת שאול בעמלק וירב בנחל ודרשו רז"ל (יומא כב, ב) על עסקי הנחל. ונראה בדרך הרמז עפמ"ש במ"א בפי' הפ' (במדבר לג, נד) לר"ב תרבו נחלתו ולמעט תמעיט את נחלתו. רמז על ד' שמות ע"ב ס"ג מ"ה ב"ן עולה רל"ב והם נגד ד' עולמות אבי"ע וזאת עבודת הצדיקים להמשיך מרצון העליון מימי קדם לז' ימי הבנין הרמוזים לז' ספירות שמתחיל ממדת החסד כיל"ח. וזה (מיכה ז, כ) אשר נשבעת לאבותינו מימי קדם. כי נשבעת לשון שביעה מהשפעות ימי קדם הרמוז במלת נח"ל ר"ת "נוצר "חסד "לאלפים. נחל קדומים. וזה הוא התעוררת רצון העליון נוצר אותיות רצון. משה בגימ' רצון. וכן מרדכי הי' בבחי' משה. הרמוז זה ורצוי לרב אחיו שהמשיך מרצון העליון לד' שמות הנ"ל מנחל העליון אשר שם אין שום מגע נכרי. וז"ש (בראשית מח, טז) וידגו לרב בקרב הארץ. שהמשיך ד' שמות העולים לר"ב בקרב הארץ בעוה"ז. כמ"ש לרב תרבו נחלתו ולמעט תמעיט נחלתו. כי עי"ז המשיך מפלת הרשעים כמ"ש (דברים ז, ז) כי אתם המעט מכל העמים להמעיט השפע מהם ע"י נח"ל עליון כמובן ובפרט נגד קליפת המן הי' צריך התעוררת רצון הקדום מנחל עליון. לכן בשאול שעמד במלחמת עמלק כתי' ג"כ וירב בנח"ל רמז על הנ"ל. ובזה יש להבין פי' הפ' (אסתר ט, כב) כימים אשר נחו בהם היהודים הם י"ד וט"ו דלכאורה עיקר הנס הי' ביום י"ג ביום המלחמה. אך לפי הנ"ל יש לרמז כי היו צריכין לעורר אותו העולם נחל העליון אשר שם הוא נייחא גמורה אשר נחו בהם היהודים כמ"ש (שם ט, טז) ונוח מאויביהם כי שם הוא נייחא גמורה בלי שום מגע נכרי כלל:

No comments:

Post a Comment