Monday, April 04, 2005
The Extraordinary Number of Stars
The Gemara in Berachos 32b (a recent Daf Yomi ) states that there exist what amount to billions, perhaps trillions or quadrillions, of stars. I think this Gemara is best understood in the context of the last mishnah (technically, the baraisa tack-on to the last mishnah) that asserts that in the eventual future every tzaddik will be granted 310 olamos. I always used to understand that mishnah metaphorically, but it occurred to me recently that it may well be meant k'peshuto: The greatest amount of dveykus in Hashem - the ultimate reward of Olam HaBa - is accomplished by halichah b'derachav. It therefore stands to reason that each and every tzaddik should be holeich b'darchei Hashem in the ultimate sense - as a Creator. Hence, each and every Tzaddik is given 310 olamos to form and shape and develop. Thus the need for myriad stars, so as to have the myriad planets l'hanchil l'ohavei Hashem.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
A correspondent asked:
ReplyDeleteB'kavod HaRav, you no doubt realize the implications of your words --
questions like, "so, what deity/tzaddik are we under the control of now?" are
liable to come up. Others might think that this smacks of Mormonism which
preaches that everyone can become a god. Do you want to reconsider this?
To which I would respond:
It would not be the first thing that other religions "borrowed" from Judasim :-) . I think it would be clear to each population which tzaddik was in control of it, as his worlds would be assigned to him alone.
But doesn't that make the problem worse? If the populus knows that a particular tzaddik is in control of their world, why not worship him instead of Hashem?
ReplyDeleteI do not know. But check out this Osios d'Rabbi Akiva:
ReplyDeleteיו"ד אל תקרא יו"ד אלא יד מלמד שזה הוא יד ושם טוב שעתיד הקדוש ברוך הוא ליתן להם לצדיקים לעולם הבא בירושלם ובבית המקדש שנאמר (ישעיה נו ה) ונתתי להם בביתי ובחומתי יד ושם וגו' ואין ביתי אלא בית המקדש שנאמר (שם שם ו) כי ביתי בית תפלה יקרא לכל העמים ואין חומתי אלא ירושלם שנאמר (שם סב ו) על חומתיך ירושלם וגו' ואין יד אלא מנות שנאמר (בראשית מג לד) וישא משאת מאת פניו אליהם ותרב משאת בנימין ממשאת כולם חמש ידות וגו' ומהו יד מלמד שעתיד הקדוש ברוך הוא לקרא את כל צדיק וצדיק בשמו ונותן להן כוס של סם חיים ביד עצמו כדי שיהיו חיין וקיימין לעולם ולעולמי עולמים ומהו ושם מלמד שעתיד הקדוש ברוך הוא לגלות שם המפורש לכל צדיק וצדיק לעולם הבא שנבראין בו שמים החדשים וארץ החדשה כדי שיהיו כולם יכולים לבראות את העולם חדש שנאמר (ישעיה נו ה) שם עולם אתן לו אשר לא יכרת ומנין שזה הוא שם המפורש נאמר כאן שם עולם ונאמר להלן (שמות ג טו) זה שמי לעולם מה להלן שם המפורש אף כאן שם המפורש:
דבר אחר שם עולם אתן לו שלא יפסוק שמם מן העולם שכשם ששמים החדשים והארץ החדשה חיין וקיימין לעולם ולעולמי עולמים כך עתיד שמם של צדיקים ושמם של זרעם וזרע זרעם שיעמדו לעולם ולעולמי עולמים שנאמר (ישעיה סו כב) כי כאשר השמים החדשים והארץ החדשה אשר אני עושה עומדים לפני נאם יי כן יעמד זרעכם ושמכם:
דבר אחר שם עולם מלמד ששלש מאות וארבעים עולמים עתיד הקדוש ברוך הוא להנחיל לכל צדיק וצדיק לעולם הבא שכך שם בגימטריא:
דבר אחר שם עולם נאמר בראש הפסוק הזה ונתתי להם בביתי ובחומתי ולבסוף נאמר אתן לו אם נאמר לו למה נאמר ונתתי להם ואם נאמר ונתתי להם למה נאמר אתן לו מלמד שכל הצדיקים כולן נותן להן הקדוש ברוך הוא יד וחלק שכר טוב ושם עולם תהלה וגדולה ושבח כליל כתר קדושה ומלכות כנגד כל הצדיקים כולן לעולם הבא יד זה כוס של סם חיים שמשקהו לו למשיח ולצדיקים לעתיד לבא חלק שכר טוב זה שלש מאות וארבעים עולמים שכל צדיק וצדיק נוטל בחלקו כל אחד ואחד לפי שכר מעשיו לעולם הבא שם עולם זה שם המפורש שעולם הבא נקרא בו תהלה וגדולה זה אור מאירת עינים שהן מסתכלין בהן מסוף העולם ועד סופו בסקירה אחת ושבח זה קומה זקופה כאדם הראשון כליל כתר מלכות וארגמן טוב שהמלכים משתמשין בהן קדושה שקוראין לפניהן מלאכים קדוש קדוש קדוש כדרך שקוראין לפני הקדוש ברוך הוא בשמים ממעל בעולם הזה ומלכות שכל הנכשל בהם בצדיקים משתמש לעולם הבא במלכות וכבוד ברכות וממשלה כדוד מלך ישראל שנאמר (זכריה יב ח) והיה הנכשל בהם ביום ההוא כדוד ובית דוד כאלקים כמלאך יי וכל צדיק וצדיק עמו שכינה מהלכת בריבו רבבות מלאכי השרת ועמודי ברק סביב להן וניצוצין של זוהר מקיפין להן וזקוקי זיו מבהיקין את פניהן ובזיקי אור מקרין את עפעפיהם ורוחות מנשבות לפניהן ועננים מזלין לנגד פניהן והרים מרקדים לפניהם וגבעות מושכות חלב ועסיס לפניהן שנאמר (יואל ד יח) והיה ביום ההוא יטפו ההרים עסיס והגבעות תלכנה חלב וכל אפיקי יהודה ילכו מים ומעין מבית יי יצא והשקה את נחל השטים:
ועשבי השדה באין ומשחקים לפניהם אגודות אגודות והאילנות מתעקרין ממקומן ובאין וממחין כפיהם זו על גבי זו ואומר הושענא שנאמר (ישעיה נה ב) כי בשמחה תצאו וגו' וקשתות שכינה עמהן אחד מימינם ואחד משמאלם וברקים ולפידים משתמשין ובאין מתוך בתיהם ומראה אש ומראה להבה ומראה בזק ומראה חשמל ועמודי גחל מקיפין ועומדין כנגד כולו ומשמשין לפניהם כעין לפני השכינה וחומות אש וחומות לפיד וחומות להבה וחומות נוגה אור סביב להם לכל צדיק וצדיק לעולם הבא ושכינה עמהן בכבוד בכל מקום כאב שהוא יושב על כסאו כמלך ושש ושמח בשמחת בניו ובנותיו שנאמר (זכריה ב ט) ואני אהיה לה נאם יי חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה ואומר (שם שם יד) רני ושמחי בת ציון כי הנני בא ושכנתי בתוכך וגו':
Are olamos planets, or planes of existance? "Atzilus" is not the name of a physical ball in space...
ReplyDeleteAccording to the Osios d'R"A it would seem they are planets. If we can accept that Rava Bara Gavra and the possibility of a golem, I am not sure how big a chiddush it is to take it a tad further.
ReplyDeleteI understand your undertanding that olamos are literal planets and it makes sense to say that Hashem gives control over these planets to Tzadikim, but my understanding of that mishna and the R'A on "Yas V'Shem" was that these worlds exist and Hashem is running them, as a reward a tzadik becomes close enough to Hashem that he gives makes him second in commad in regards to those planets. Synonymous with Moshe or Eliyahu holding the "keys" to rain etc. (as per Gemarah Rosh Hashana).
ReplyDelete-C
I understand your undertanding that olamos are literal planets and it makes sense to say that Hashem gives control over these planets to Tzadikim, but my understanding of that mishna and the R'A on "Yas V'Shem" was that these worlds exist and Hashem is running them, as a reward a tzadik becomes close enough to Hashem that he gives makes him second in command in regards to those planets. Synonymous with Moshe or Eliyahu holding the "keys" to rain etc. (as per Gemarah Rosh Hashana).
ReplyDeleteNice. More elegant than my suggestion - but very similar, in any event. Yasher Koach!
Quite a while back, S. Aranoff, in the Proceedings of the Association of Orthodox Jewish Scientists, explained that if one multiplies to the point of "30 camps" one arrives at 2.4e8 galaxies in the universe. Multiply to "myriads" and one gets 3.65e9 stars per galaxy. Multiplying these numbers gives a value of about 1e18 for the number of stars in the observable universe.
ReplyDeleteA couple of years back I compared the Talmud numbers with what science estimated then:
Gemara vs Science
1) Galaxies in Universe
2.4e8 vs minimum 5e10
2) Stars per galaxy
3.65e9 vs 4.5e11
3) Stars in Universe
1e18 vs 1e21
This is astounding! Imagine that 1500 years ago (when the statements were written down, this aggadata is likely much older) Chazal was within 3 orders of magnitude of what science has determined today! The fact that there was even a conception of such large numbers is absolutely amazing!
I no longer have a copy of the article, but I believe that the terms in the Gemara are based on Roman army terms and that Aranoff's numbers were not arbitrarily chosen to arrive at a calculated number he wanted.
Evidently, then, as someone suggested earlier, the worlds are extant, and "tzafun" for the tzaddikim l'asid lavo.
ReplyDeleteI think that the chacham Carl Sagan once said that there are more stars than the number of grains of sand on all the beaches on Earth. I wonder how that might apply to Hashem's promises to Avraham....
ReplyDelete"If you want to create something from scratch, you first have to create the universe." -- Sagan
(P from Georgia)
It would be interesting to calculate how many descendants A"A has had since the promise was made - I suspect many, many.
ReplyDeleteWe tend to regard the promise as latitudinal - i.e., that it refers to a specific generation. I think it is more probably longitudinal.
Perhaps we should be metzaref to what Nosson writes that which we know, l'moshol from Reb Tzadok:
ReplyDelete(17) ספר פרי צדיק לערב יום הכפורים - אות א
ועל פי שאמרו (בר"ר פ' ס"א) מי יגלה עפר מעיניך אדם הראשון שלא יכלת לעמוד בציוויך אפילו שעה אחת והרי בניך ממתינין לערלה ג' שנים וכו' ומה שאמר שעה אחת אף שנראה שנאסר עליו אכילת עץ הדעת לעולם ולא היה פת בסלו רק איתא בספרים דאם היה ממתין עד שבת ואכילת שבת מאילנא דחיי ואז היה
So if Adam had been omed b'nisayon he would have become a yotzer olamos on that Shabbos.
From Avodah:
ReplyDeleteSubject: Re: The Extraordinary Number of Stars
From: "R. Alexander Seinfeld"
The Gamara Brachos 32b is even more extraordinary than I'd first imagined.
The number itself is amazing (10^18). This is (cosmically speaking) pretty
darn close to the current estimate of 10^22. What I cannot figure out is
which assumptions the astronomers are making that could be tweaked in order
to make the numbers match better. The simplest would be to lower the number
of stars in an average galaxy to 10^4. But that seems awfully small. Any
thoughts?
By the way the wording of the passage is curious Reish Lakish doesn¹t
have the vocabulary to state such a big number so he talks in terms of what
we would call galaxies and galactic clusters.
Avg galaxy ("gastara") = about 4x10^9 stars
Avg local cluster ("karton") = 30 galaxies
Avg supercluster ("rahaton") = 30 clusters
It goes on to say that superclusters are grouped into clusters of about 30
(megasuperclusters?) and that these are in turn grouped into an even bigger
pattern of about 30 (hypermegasuperclusters?) of which the universe has a
total of (about) 365.
What¹s the significance of the number 30? I cannot find any
spiritual/religious reason for choosing that number and so it comes across
as a conscientious oral transmission of a received tradition, rather than
simply one person's guestimate.
What¹s remarkable is the recent discovery of galactic clusters and
superclusters. Our local cluster by consensus contains 30 galaxies!
Moreover from my amateurish research it seems that one of the prevailing
theories of cosmic structure is that it is fractal and is not the
calculation of Berachot 32a an example of fractal structure
(4billionx30x30x30x30x360)?
The 4 billion can be explained by the standard theory of galaxy formation.
The 365 perhaps could be explained by inflation.
I don¹t know what I¹m talking about but my intuition is that there is a very
close match here. As a previous post noted, the most you can see with the
naked eye is about 9000 - therefore Chazal's accuracy is all the more
stunning. (as a side point Reish Lakish in whose name the Gamara brings the
number had a reputation for being impeccably honest; it is highly unlikely
that he would have made up such a number or guessed without telling us so.)
By the way, I queried approximately 10 leading cosmologists whether or not
they had heard of any other ancient people who had a number anywhere in the
ballpark of Chazal's. All responded in the negative - my question was even
posted on the history of astronomy listproc (and therein viciously attacked
by an Israeli astronomer - natch).