Ruth and Binah
> Dear Rabbi Yosef Gavriel
>
> Thanks you very much for your beautiful “Shiurim”.I found them on www.teachittome.com.
> I completed already Shoftim, Yonah and Ruth.
>
>
> I just finished your Ruth lectures, The “Chasem Sofer” brings from a sefer, that the entire “Ruth,” all the “Pesukim,” are starting with the letter “vav,” except for eight. I don’t remember you mentioning this unique thing, do you have a Pshat on that?
>
> I love your shurim, especially with Reb Tzadok Hakoen.
>
Thank you for your kind words and the chizuk they give me. Al derech ha'efshar, the eight is a remez to Binah, which is the eighth sefirah me'ta'ta'ah l'eilah ("Bnei Binah Yemei Shemonah..."), which is the Binah Yeseirah of Ima shel Malchus, the middah of Ruth, as below:
ספר פרי צדיק חג השבועות - אות כב
[כב] איתא במגן אברהם (סי' ת"צ ס"ק ח') שהביא ילקוט רות מה ענין רות אצל עצרת שנקראת בזמן מתן תורה ללמדך שלא נתנה תורה אלא על ידי יסורין ועוני ובילקוט מסיים וכן הוא אומר חיתך ישבו בה תכין בטובתך לעני אלהים אמרה תורה לפני הקדוש ברוך הוא תן חלקי בשבט של עוני שאם עשירים עוסקים בי יהיו מתגאים וכו'. והוא על פי מה שאמרו (נדרים פ"א.) הזהרו בבני עניים שמהן תצא תורה וכו' ופירש הר"ן בפירוש ב' שדעתם שפלה עליהם והוא על פי מה שאמרו (סוטה כ"א ע"ב) אין דברי תורה מתקיימין אלא במי שמשים עצמו כמי שאינו שנאמר והחכמה מאין תמצא ואמרו (תענית ז.) למה נמשלו דברי תורה למים דכתיב הוי כל צמא לכו למים מה מים מניחין מקום גבוה וכו' אף דברי תורה אין מתקיימין אלא במי שדעתו שפלה. אך כל האמור מוסב רק על התורה שבעל פה שזה נמשל למים כמו שנדרש שם מקודם על תלמיד שאינו הגון לכו למים ותלמיד הגון נאמר לקראת צמא התיו מים. ועל תורה שבעל פה שייך מניחין מקום גבוה. מה שאין כן בתורה שבכתב על זה אמרו (קידושין ס"ו.) כתובה ומונחת כל מי שרוצה ללמוד יבא וילמוד. ואם כן מה זה טעם שיקראו רות בעצרת שאז ניתן התורה שבכתב יותר היה שייך לקרותה ביום הכפורים שאז נתנו לוחות האחרונות ואיתא במדרש רבה (תשא פ' מ"ו) בלוחות הראשונות שלא היו אלא עשרת הדברות בלבד ובלוחות השניים אני נותן לך שיהא בהם הלכות מדרש ואגדות שנאמר כי כפלים לתושיה, היינו שכלול בהם גם התורה שבעל פה. אך הענין על פי מה שאמרו (ב"ב צ"א ע"ב) וישם כסא לאם המלך לאמה של מלכות. והיינו שמרות ממנה התחיל בנין המלכות בית דוד ודוד המלך ע"ה היה רבן של בעלי רוח הקודש כמו שאמר האריז"ל, והיינו שכיון שהוא מרכבה למדת מלכות ומלכות פה תורה שבעל פה קרינן לה ותורה שבעל פה בא על ידי רוח הקודש כמו שכתב הרמב"ן (ב"ב י"ב ע"ב) על מה שאמר תדע דאמר גברא רבא מלתא וכו'. ושלמה בנו זכה לכל חכמה תתאה שהוא תורה שבעל פה. וזאת התחיל מרות שאז נבנה מלכות בית דוד שהיה שורש תורה שבעל פה ואף ששורש תורה שבעל פה הוא מסטרא דעץ הדעת טוב ורע איסור והיתר (כמו שכתב זח"א כ"ז א') מכל מקום מצינו (ר"ה כ"ה.) דוד מלך ישראל חי וקים וגם איתא (בשמו"ר פ' ה') באותו שעה חי' דוד פירש שזכה לאילנא דחיי עץ החיים כמו יעקב אבינו ע"ה דאיתא (תענית ה ע"ב) יעקב אבינו לא מת. ובשבועות בכל שנה הוא הזמן מתן תורתינו שבכל שנה עאלת כלה לחופה שמתעורר אז הזמן כמו במתן תורה שנקשרו הדברות בב' כתרים (כמו שאמרו שבת פ"ח ע"ב) והיינו שעל ידי התורה שבעל פה שהוא הרב חכמה כתרה של תורה יוכלו לתקן הרב כעס ויזכו לתורה מסטרא דעץ החיים. ובכל שנה בהזמן מתן תורה יוכלו לזכות כמו שהיה בלוחות הראשונות שבמאמר אנכי נתקע תלמוד תורה בלבם ובמאמר לא יהיה לך נעקר יצר הרע מלבם ויהיו הדברי תורה מסטרא דאילנא דחיי (כמו שאמרנו כמה פעמים) וזה שאמר בזוהר הקדוש (ח"ג רנ"ג א') יום הבכורים דא נהר יוצא מעדן דאיהו יומא מאינון בכורין עלאין, והיינו בינה אמא עלאה דאיקרי עדן כמו שכתב בזוהר הקדוש (ח"א כ"ו סע"א) והוא בחינת תשובה וכמו שנאמר ולבבו יבין ושב ורפא לו. והזמן בשבועות לתקן הרב כעס על ידי התורה שבעל פה והתשובה. ודוד המלך ע"ה נולד בעצרת כיון שמת בו (כמו שאמרו בירושלמי הובא בתוספת חגיגה י"ז.) והקדוש ברוך הוא ממלא שנותן של צדיקים מיום ליום (קידושין ל"ח.) מן הסתם נולד גם כן בעצרת וכן כתבו בספרים ועל דוד המלך ע"ה אמרו (מו"ק ט"ז ע"ב) הוא הגבר הוקם על שהקים עולה של תשובה כדי לתקן הרב כעס. וזה הטעם שקורין מגלת רות שהיא אמה של מלכות, היינו שורש בנין מלכות בית דוד קורין בעצרת שאז הזמן לתקן על ידי תשובה ועל ידי תורה שבעל פה לזכות לדברי תורה מסטרא דאילנא דחיי כמו בלוחות הראשונות. והיינו שדוד המלך ע"ה יתקן כל ישראל שיזכו לחיי עולם והמיתה רק כשינה ויקיצה וכמו שנקרא בלשון חכמינו ז"ל המיתה כד דמך לשון שינה וכמו שאמרו (סוטה כ"א.) והקיצות היא תשיחך לעתיד לבא:
KT,
YGB
I JUST CAME ACROSS SOMETHING REALLY INTRESTING. A PERSON HAS 2 RARE STAMPS EACH WORTH A THOUSAND DOLLARS AND I GO AND DESTROY ONE WHAT AM I RESPONSIBLE TO PAY IF THE FIRST STAMP NOW WENT UP BY A THOUSAND DOLLARS MEANING THERE WAS NO OVERALL LOSS NOW HALACHA WISE I WAS TOLD YOU ARE TOTALLY POTUR TO PAY I WANT TO KNOW WHAT IS AMERICAN LAW ON THIS ISSUE OR DO I HAVE THE HALACHA WRONG OVERALL THANKS
ReplyDeleteI believe the halacha is correct - I do not know about American law.
ReplyDelete