This is the Artscroll project with which I am currently involved:
http://www.artscroll.com/Books/dd1h.html
I do the Mishna and "Gem from the Gemara" sections.
If you scroll through the sample pages at the site, you'll eventually hit my name towards the end of the Introduction.
Looks great I Thought you would do the Mussar though but I just have some questions on a different topic first this week in Medrash Tanchumah there is a comment which I would seem to think is wrong but probably my misunderstanding it says that people take more mercy on men than women also the Mishnah Berurah or is it the Mechaber says you don't eat grapes on Rosh Hashanah why not Thanks
ReplyDeleteVery cool! I had already ordered one for myself and one for my Shver. Now I'm even more excited about it! :)
ReplyDeleteמדרש תנחומא נצבים פרק ב
ReplyDeleteב) ראשיכם שבטיכם אע"פ שמניתי לכם ראשים זקנים ושוטרים כולכם שוין לפני שנאמר וכל איש ישראל ד"א כלכם ערבים זה בזה אפי' צדיק א' ביניכם כלכם עומדים בזכותו ולא אתם בלבד אלא אפי' צדיק אחד ביניכם כל העולם כולו בזכותו עומד שנאמר (משלי י) וצדיק יסוד עולם וכשאחד מכם חוטא כל הדור לוקה וכן אתה מוצא בעכן (יהושע ז) הלא עכן בן זרח מעל בחרם וגו' מדת פורעניות מועטת והדור נתפס בה מדה טובה מרובה עאכ"ו לכך נאמר כל איש ישראל ולא גדולים שבכם בלבד אלא אפי' טפכם נשיכם וגרך לכך נאמר כל איש ישראל לפי שב"ו מרחם על הזכרים יותר מהנקבות והקב"ה אינו כן כי רחמיו על כל מעשיו על הזכרים ועל הנקבות ועל הצדיקים ועל הרשעים שנאמר מחוטב עציך עד שואב מימיך מחוטב עציך אמר רבי יצחק בן טבלי מלמד שבאו הגבעונים אצל יהושע בן נון וקבלן שנאמר (יהושע ט) ויעשו גם המה בערמה וגו' מהו גם המה ללמדך שבאו אצל משה ולא קבלן:
I think there should be a וכו' - i.e., some have more mercy on men than women, some vice versa, etc.
The minhag not to eat grapes is based on the assumption that they were the fruit of the Eitz HaDa'as.
ReplyDeleteBut:
מחזור ויטרי סימן שכג
אמ' אביי השתא דאמרת סימנא מילתא היא. יהא איניש רגיל למחזי בריש שתא קרא כרתי סילקא ותמרי. מיכן נהגו בני צרפת לאכול בראש השנה תפוחים אדומים. וכן בפרוונצא אוכלין ענבים לבנים ותאנים לבנים וראש כבש. כל דבר חדש וקל וטוב לסימן טוב לכל ישראל:
Thanks alot is that your own answer on the medrash or do you have a meokor
ReplyDeleteMy own.
ReplyDeleteI SPOKE TO ALOT OF RABONIM THEY ALL SAID YOU CANT JUST SAY חסורי מחסר WHENEVER YOU WANT. GIVEN NON OF THEM HAD AN ALTERNATE ANSWER, BUT I WOULD LOVE TO KNOW WHERE I WOULD FIND ANSWERS TO QUESTIONS LIKE THESE IS THERE A MORE IN DEPTH PIRUSH ON MEDRASH THEN THE ONES THAT COME STANDARD THANKS
ReplyDeleteI have never used the Medrash HaMevuar, but it has a good reputation.
ReplyDeleteI beg to differ with those Rabbonim. The only texts of Torah she'b'al peh for which we canno suggest alternatives is the Mishnah and the Bavli - and that is only because we assume that all legitimate possible bases have been covered by commentaries - who themselves were making suggestions as late as the Bach, then the Gra, and perhaps (I don't recall offhand) even the Rashash. When you learn Yerushalmi, you find literally countless places to raise such suggestions, and I don't think the Midrashim are considered to have been as exhaustively emended.