So Reb Tzadok writes in Likutei Amarim:
[וכמו ששמעתי גם כן על קנמון תשעה כי באמת הם רק עשרה סממנים נגד עשר ספירות וארבעה שנתפרשו בכתוב צרי ציפורן חלבנה ולבונה הם נגד עמודא דאמצעיתא כתר תפארת יסוד מלכות שנגדם ארבעה לשונות שכי נדרשת (ראש השנה ג'.) אי היינו כתר שאינו יודע כלל, דלמא הוא תפארת שיש בו ספק ואינו מבורר, אלא הוא יסוד דרצה לומר דוקא כך ולא בענין אחר, ודהא הוא מלכות שנקרא זאת רצה לומר שמבורר לעין שודאי הוא כך, ולכך החלבנה נגד יסוד שהוא עקשות דוקא כך וקנמון תשעה היינו כשהעקשות נמשך מן החכמה הוא טוב והקנמון הוא המתקה לחלבנה הוא תשעה שחכמה ויסוד היינו מעילא לתתא ומתתא לעילא תשיעי וההמתקה ליסוד הוא בחכמה]
So tziporen, for which the Yayn Kafrisin was brought into the ketores making process to make more powerful, corresponds to Tiferes.
And the Be'er Mayim Chayim writes in Parashas Balak:
כי נודע אשר בחינת המלכות הנקראת כה הוא האספקלריא שאינה מאירה שאין לה אור מעצמה כי אם מה שמקבלת מהשמש. וכל הנביאים שנבאו נבואתן ממדתה כולם ראו באספקלריא שאינה מאירה. ולא כן משה רבינו ע"ה שנקרא איש אלהים בעלה דמטרוניתא וקיבל אור השמש מאספקלריא המאירה. ועל כן אמר לו לכה ארה לי פירוש כי אתה ודאי תקבל הנבואה מבחינה כ"ה אספקליא שאינה מאירה והוא בחידות ולא במראה ותוכל לאררם לי כלומר עתה בשבילי תראה להשים מחשבה לרעה בנמשל החידה ובצירוף האותיות מעין הנבואה. ואמנם זה הכל כשאין היחוד שלם בין תפארת ומלכות. ואז הענן מכסה הירח ומפסיק בינה לבין השמש ונקראת אספקלריא שאינה מאירה. אבל כשהיחוד הוא שלם בתפארת ומלכות ומקבלת אורה על נכון. אז והיה אור הלבנה כאור החמה. וגם הוא אספקלריא המאירה כמו השמש, והנבואה ממנה הוא במראה ולא בחידות:
והנה נודע שעיקר הפירוד בין השמש והירח הוא ח"ו כשהדינים גוברים בעולם ונעלה הענן לכסה הירח ואז נקרא בכסה ליום חגינו ואמרו חז"ל (ראש השנה ח'.) איזה חג שהירח מתכסה בו הוי אומר זה ראש השנה. כי ראש השנה הוא יומא דדינא והקב"ה יושב על כסא משפט לדין. וכשהדינים מתגברים אז הירח מתכסה בענן ואין מקבלת אורה מבית בעלה. אבל כשהחסדים מתגברים והדינים מתבטלים. אז נקרא והעלה אור שמשה ונסו הצללים ואורה כאור החמה. ועל כן באותן הימים שבלעם רצה לקלל שלא זעם ה' כלל ולא היה בחינת הדינים בעולם, ממילא היה היחוד בין תפארת ומלכות ולא היה נבואה אחרת כי אם נבואת אספקלריא המאירה במראה ולא בחידות. ועל כן וישם ה' דבר בפי בלעם דבר שלם ולא חצי דבר כנזכר והבן. כי בעת הפירוד חלילה נקראת המלכות חצי דבר שאין קומתה שלימה. אבל בעת היחוד קומתה שלימה מכל וכל ונקראת דבר שלם. וזה שם בפי בלעם בכדי שלא יוכל להשתנות ועל כן ויאמר שוב אל בלק וכה תדבר. כי בלק ברשעו שאמר לכה ארה וגו' שכיוון על נבואת אספקלריא שאינה מאירה אבל עתה הקהה את שיניו ואמור לו וכה תדבר. לא כה לבד כי אם וכה שהיא התחברות הו' בחינת התפארת אור השמש אל כה. ואז דבר שלם במראה ולא בחידות. כי האספקלריא שאינה מאירה, מאירה עתה מכל וכל:
So din is the disconnect between Tiferes and Malchus. That is why the tikkun of RH is the Hamlachah of HKB"H. With that isarusa d'l'sata we make an effort to make the connection.
And by drinking Yayn Kafrisin we are making a siman for a converse isarusa d'l'eila: We are asking that the middah of Tiferes be empowered, for it to extend towards us in Malchus.
We can be mosif concerning the azus (k'dei she'tehei azza). and also concerning the body of Adam lifnei ha'cheit that was made of tziporen.
אשרי אדם עז לו בך! ישמע חכם ויוסיף לקח. כוח"ט
No comments:
Post a Comment