Monday, May 21, 2012

Rav Shteinman on Gentiles and a response

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4231696,00.html


הרב שטיינמן. אמירות חריפות צילום: חיים צח 
הרב שטיינמן: הגויים - גנבים וחסרי שכל

בכנס לקראת שבועות אמר הרב, ממנהיגי הציבור החרדי-ליטאי, כי העולם נברא למען לומדי התורה: "יש שמונה מיליארדים אנשים בעולם. ומה הם כולם, רוצחים, גנבים אנשים בלי שכל"
ynet

הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן, ממנהיגי הציבור החרדי-ליטאי, התבטא בחריפות נגד אומות העולם. בדברים שנשא בכנס בבית שמש לקראת חג שבועות - חג מתן תורה - הדגיש הרב את חשיבותה של התורה, ואמר כי העולם נברא עבור הצדיקים שלומדים ומקיימים אותה.
  
דברי הרב בכנס פורסמו במלואם בעיתון החרדי "יתד נאמן", שם צוטט כאומר על מי שאינם יהודים: "יש שמונה מיליארדים אנשים בעולם. ומה הם כולם, רוצחים, גנבים אנשים בלי שכל. זה הכל נמצא, אבל מי התכלית של העולם, וכי הקדוש-ברוך-הוא ברא את העולם בשביל הרוצחים האלה? בשביל הרשעים האלה?"

הרב שטיינמן, שממלא את מקומו של הרב יוסף שלום אלישיב כסמכות הרוחנית עבור ניצגי הליטאים ויהדות התורה, חזר בהמשך דבריו וטען כנגד העולם: "לגויים אין שום שייכות עם תורה. אומות העולם אין להם שום דבר, לא ביטחון (=אמונה) ולא שום מידה טובה".

עיקר דבריו של הרב שטיינמן עסקו בחשיבותה של התורה והשפעתה על חיי היום-יום וחינוך הילדים. הרב הדגיש כי "מי שלא לומד תורה, הוא לא מקיים את המצוות. אם הוא לא לומד תורה זה חורבן, חורבן שלו ושל העולם...

"וזה אנחנו צריכים לשאוף, לראות שכל הילדים, כל הדורות שלנו, להכניס את הבן
ללמוד תורה... כל אחד ואחד שרוצה לראות נחת מהילדים, שיראה שילמדו תורה. אם לא תורה, יהיה עם הארץ וגם נחת לא יהיה ממנו. אפילו אם יהיה לו כסף. וכיז זו התכלית? כסף! האם לוקחים כסף לקבר? אין דבר כזה, ומה יש כן בקבר - תורה".

מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה לדברים: "מדהים ומקומם לשמוע את ההתבטאות מלאת השנאה נגד כמעט כל המין האנושי. שוב חושף הרב שטיינמן את העובדה שאגדת המתינות שלו היתה במקרה הטוב מופרכת, ובמקרה הרע 
מעשה הונאה".





לא, חבר'ה, זה מיותר! אל תטרחו! חבל על הזמן! מישהו עשה לכם כבר את העבודה כמו שצריך. רציתם לדעת מי הם ה-ג-ו-י-י-ם- ימח שמם וזכרם? קחו! רוצחים, גנבים, אנשים בלי שכל. אין להם שום דבר, לא ביטחון, ולא שום מידה טובה. אגב, רציתם לדעת למה הם קיימים? -בשביל אלו שיש להם שכל, לא רוצחים ולא גנבים, קרי- החרדים.
כשאתה שומע את זה בפתאומיות, משתוללים לפתע בתודעתך הבזקים חדים ומהירים, אסוציאציות שונות; נירנברג, המן, פרעה, היטלר, סטאלין… אבל פתאום אתה תופס שעכשיו אתה בצד השני של המתרס, בצד המתקיף, בצד העליון, עכשיו אתה בצד של הגזע העליון ה'אמיתי', לא הגרמנים, לא הרוסים, לא העמלקים. לא, עכשיו אתה יהודי, מדבר כיהודי, ויודע היטב למה אתה יהודי, כי אתה צודק! כי עכשיו זה נכון, היהודים זה הגזע העליון! הגרמנים טעו טעות מרה בגלל שהגזע העליון זה לא הם אלא היהודים! אוייש! כמה שכל חסר להם… כבר אמרנו?
אבל בהבזק השני בכלל לא הבנתי; היתה למישהו הווא אמינא שהגויים הם לא רוצחים וגנבים, אנשים בלי שכל? מישהו חשב אחרת? הרי תראו איך הוא הוציא זאת מהשרוול, ככה, באלגנטיות, בלי להניד עפעף. תראו את שבריר השניה, את הפשטות בה מופיעים הדברים, את ה'שכל הישר' כאן. הרי כל מי שפוקח עיניים רואה! כל מי שיצא אי פעם מבני ברק (לכותל או למירון או פגש את האתיופי/ ערבי/ רומני שעובד בישיבה), מיד רואה! רוצחים, גנבים, אנשים בלי שכל! פשיטא!
לא, חבר'ה, האמת היא שהרבה לא שמים לב, הרבה לא רוצים לראות. איך אומרים אצלנו? רואים מה שרוצים לראות! כמה שזה נכון! רבים חללים הפילה, אנשים תמימים שבתאוות נפשם הלכו אחרי ההבל ונעשו אהבלים, חשבו שימצאו משהו אצל הגויים, חשבו שזה נוצץ, מבריק. תשמעו לגדוילים כבר! הם עשו סיור רחב ברחבי העולם, וראו את האמת בעיניים; רוצחים, גנבים, אנשים בלי שכל! אז, למה אתם הולכים רחוק? הנה! אתם יודעים!
איך אומר הפסוק? תזכירו לי; …כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים…
ברור! הגויים? אנשים בלי שכל!
*
אם לא מפלצתי, אז פתטי, אם לא פתטי אז ילדותי, אם לא ילדותי, אז פרימיטיבי.
עומד לו 'גדול הדור' על הקתדרלה, ומה שיש לו למכור, זה הטיוח הגס והוולגארי הזה. מה שיש לו להעניק לנו, זה שכל מי שלא כמונו הוא רוצח, גנב, בלי שום מידה טובה, ובלי שכל. ולכן, כמובן, צריך להיות כמונו.
וכך, כאשר יצא אחד מאיתנו לשוק ויראה איזה שייגעץ שעוזר לאיזו אישה זקנה ברחוב, או כשהוא יראה הוגים גדולים עוסקים בשאלות מוסריות גדולות, כשהוא יראה גוי מציל יהודי באושוויץ, או כשהוא יראה סתם אדם נחמד, הוא ידע להסביר שזה בוודאי נובע מ'נקודה פנימית' רעה, ושבפנימיותו הוא רוצח וגנב, וכן להיפך. או אז, הוא יתמלא גאווה גדולה על מקומו, על 'שהבדילנו מן התועים'! כמה כיף! כמה חכם! מסודר!
*
תחשבו על הילדותיות העמוקה שטמונה במשפטים הללו. כהרף עין, בשבריר שניה, אנו מוציאים להורג את כל מה שיש ל ' ג ו י י ם' האיומים, את כל מטעני התרבות שלהם, את כל החכמה שהם הפיקו במשך אלפי שנה, את המחשבה העמוקה שלהם על ערכים ועל מוסר, את טוב ליבם של כל כך הרבה אנשים, כל זה לא שווה כלום! כל זה לא קיים! האמת היא, שהם רוצחים וגנבים ובלי שכל.
האם הרב שטיינמן חושב שאנחנו מטומטמים? אני לא מבין!
איזה טיעון ילדותי! בגלל שיש להם ערכים אחרים, צורת הסתכלות אחרת, אורח חיים אחר, הם הופכים להיות בן-רגע לרוצחים מושבעים. איזו טייחנות מרודדת! אם אני ה'טובים', אז הם ה'רעים'! ושוב, משחק הקלאסיפיקאציות הפתטי הזה עולה על סדר היום. יושבים עם איזה מדחום ומודדים מי 'יותר טוב' ומי 'פחות טוב' כשהמדד הוא תמיד, איך לא?, אנחנו!
למה יש לי הרגשה שילדים בכיתה א' מדברים בצורה קצת יותר מורכבת? ולמה יש לי תחושה שבשביל להיות גוד'ל צריך להיות כמה שיותר מנותק מהעולם, ילדותי, פרימיטיבי, ולדעת 'ברוח הקודש' וב'דעת תורה' מי זה 'באמת' הגויים! או אז, מוסרים אינפורמציה להמוני המאמינים הצמאים ל'דבר ה" (עלייק), שעל אמת, אבל, על אמת, הם כולם רוצחים וגנבים ובלי שכל. ואז, כולם גומעים בצמא, רווים את מי הקודש, ונוסכים לעצמם נופך בשרירים. כן! אישור נוסף! אנחנו הכי הכי הכי טובים!
ומה אנו יכולים לומר על רמת המוסריות של אדם המשליך את כל הטוב שבאחרים לאשפה רק בגלל שהם לא כמוהו ומסתכלים על העולם בצורה שונה ממנו? מה אנו יכולים לומר על אדם שהיחס שלו אל הטוב הוא כזה בנאלי? טריווייאלי?
*
ועכשיו, כמובן, התנצלויות מכל כיוון על ה'פליטה'; הוא לא התכוון לזה, הוא התכוון לומר שהם חושבים רק על כסף, הוא יתכוון לומר שאין להם ערכים [המתוחכמים יוסיפו; כמו שלנו], הוא התכוון להראות שהיהודים מחנכים ל'לא תגנוב' והגויים לא וכו' וכו'. ואחרים יאמרו בצורה יותר רשמית, ברור! הרי הוא צודק במאה אחוז!
אז, אולי צריך להבהיר אחת ולתמיד: העניין הוא לא התכוון ולא התכוון. זה שולי וחסר משמעות. השאלה היא מה השיח, מה השפה, מה החינוך, מה המסר.
יהדות שמה שנשאר ממנה זה הטפה על כך שכל השאר הם רוצחים וגנבים, היא יהדות מנוונת. היא יהדות שאין ביכולתה להתמודד עם האתגרים הערכיים באמת של החיים. היא יהדות שאין בכוחה להתמודד באמת עם העולם שבחוץ, עם ערכים אחרים. היא לא יודעת בגלל שהיא בכלל לא מודעת. האם ניסה פעם הרב שטיינמן למשש את אריסטו, דקארט, קאנט או הגל? האם הוא ניסה לעמת את עצמו? לשאול את עצמו, אולי יש עוד אנשים חוץ ממנו שהתקדמו לאיזשהו מקום? שניסו להציע משהו מסויים? שניסו להביע דבר מה מחוץ לעולם שלו?
זה כל כך ילדותי לחשוב שמה שלימדו אותך והעולם הצר שאתה נמצא בו מילדותך הוא העולם 'האמיתי' וכל השאר שטויות, כל כך ילדותי שזה מעיד על מידת הרוחב של העולם הרעיוני, האינטלקטואלי והדתי של 'גדולי הדור' כיום. זה מעיד על צרות האופקים, על חוסר הבגרות, חוסר החשיבה, ובעיקר, המאפיין הגדול של הילדותיות; מחשבה שאתה זה שיודע הכל ושחוץ ממך אף אחד לא חשב על כלום ולא יודע כלום. זה נשמע כמו הילדים בכיתה א' שמדברים על מה שביבי עשה שזה סתם שטויות והוא לא מבין כלום. זה נשמע כמו אלו שעכשיו בקעו מקליפת הביצה ומרגישים שהם אלו שיודיעו לכולם מה באמת!
בגרות הרי זה להכיר ולהיות מודע לכך שישנם עוד הרבה פרספקטיבות והרבה אנשים שחשבו ברצינות, הרבה רציניים לא פחות ממך, אנשים ישרים, שניסו לחשוב על משהו באמת ובתמים, ושאולי לא מתאימים לדרכך, אבל גם הם מנסים, ובדיוק כמוך, לחשוב משהו, להכיר ולדעת.
חינוך שנזקק באופן פתטי ותמידי ל'תירוצים' מהסוג הזה, חינוך שצריך 'לשכנע' את צעיריו להמשיך ללמוד תורה בטיעון שכל האחרים דפוקים ולא מבינים כלום, הוא חינוך שפשט את הרגל. חינוך שאין לו מה לענות, אין לו מה לומר, אין לו שפה אמיתית בה הוא יכול לענות לצעיריו, להעניק להם משמעות.
אם צריך להפוך את כל האחרים לרוצחים בשביל לצדוק זה אומר שאנחנו דרגה אחת מעל הרוצחים! מאוד מלבב!
כך, יצאו כל מיני בחורים שמאסו באורח החיים הדתי, יפערו עיניים לנוכח העולם החיצוני, ויראו שלא כולם שם רוצחים וגנבים, או אז הם יבינו ששקר נחלו אבותיהם, יפשיטו מעליהם את בגדי הדתיות לגמרי ויעזבו את היהדות בראש כל חוצות. למה? בגלל ש'גדולי הדור' של היום מלמדים אותנו שהיהדות זה דבר כל כך קטן, כל כך מסכן, כל כך לא רחב ולא רציני, כך שאנשים שלא למדו מספיק על יהדות ותכניה, יאמרו לעצמם; מה אנחנו עושים עמוק בבור הזה?
ואלה הם הגדוילים המנחים את אורח חיינו…



13 comments:

  1. I am a ben-Noach and my Hebrew's not that great, so i hunted down an English translation of the speech. Still kind of in the dark on the rebuttal, but anyway... the Rav's comments shocked me as they probably did most everyone. My first reaction was, Am Yisrael are supposed to be a light unto the nations, and this isn't going to help. As the saying goes you catch more flies with honey. However, Rav Shteinman being a gadol, I have to assume he chose his words carefully with good reason. The other day I watched a short video on Torah Anytime by Rav Shlomo Singer about why there was thunder and lightning and such a fierce show of power at Matan Torah- it seems not to be along the lines of darchei noam. He said that in order for a person to really internalize Torah they must be shaken to the core. Maybe that was Rav Shteinman's strategy here. If so, it's doing the trick. Heaven help us all and may we see the geulah b'mherah

    ReplyDelete
  2. I wonder: how many of the 8 billion murderers and thieves has Rav Shteinman actually met? I don't mean pass in the street or see from a distance. How many has he actually gotten to know? Because I've met quite a few and frankly, I prefer their company to some Jews I know.

    ReplyDelete
  3. The limud zechus on Rav Shteinman is that the only goyim he knows are Arabs, and the legendary Poles/Lithuanians/Germans.

    It is unlikely that he ever formally met, much less had a meaningful interaction with, a decent, sincere and refined non-Jew.

    Therefore, while we may be very, very dismayed by his statements here, we must see them as a product of his limited experiences, and we can still respect and admire him in most areas and matters.

    ReplyDelete
  4. RYGB,

    Your limmud zechus may well apply to all racists.

    Like most racism, these views are based on ignorance and the lack of exposure to people of other faiths is not a limmud zechus, it is a conscious choice he makes every day.

    Are you also melamed zechus Anti-Semites who never met a Jew or whose exposure to Jews is limited to gun-toting Jews in uniform claiming a god given right to their land?

    ReplyDelete
  5. James:

    I would indeed be melamed zechus on racists in the same vein. It is one of the few avenues of understanding open to me of slave-owners that seem to have been, in all other respects, decent human beings.

    I would be melamed zechus on Anti-Semites in the same vein. It is that type of limud zechus that helps me overcome Arthur Conan Doyle use of the verb "to jew" in Sherlock Holmes, as well as our co-religionists who assume that Orthodox Jews are Neanderthals.

    ReplyDelete
  6. Rabbi Bechhofer,

    So I should extend limmud zechut for someone that doesn't bother to learn about those whom he is disparaging? And this is someone we should emulate?

    It seems to me that this is more of a "hevi z'herin b'milav" than a "limmud zechus" situation.

    This is not the first time Aharon Leib Shteinman has said things that make me want to have little to do with him and his ilk.

    Frankly it's easier to be m'lamed zechut based on age related cognitive impairment. I haven't met many people over 85 who are completely lucid. I have, however, met some who are bigots.

    ReplyDelete
  7. autothreads,
    your statement about not meeting many people over 85 who are completely lucid falls prey to the same type of stereotyping you are condemning. I have met many people over 85 who are lucid, including Rabbi Aharon Leib Shteineman!

    RYGB,
    A Melamed Zechus is an attempt to find a justification for a long standing and widespread practice. The Magen Avraham is melamed zechus the women of his time who didnt daven. We are not melamed zechus ignorance.

    I read more of the speech on another blog and frankly, I am not bothered by that part of the speech as much as the rest of it in which he espouses views that are anti-Torah and that run afoul of so many maamrei hazal.

    ReplyDelete
  8. > we must see them as a product of his limited experiences

    Sorry but that's trying to have it both ways. Why is he a Gadol? He has Daas Torah and therefore knows everything. Why does he call gentiles foul names? He doesn't know anything about them!
    Yes, one can melamed zchus people who are anti-Semitic because they've never met Jews but seen all sorts of nasty stereotypes in the news. Certainly we as a community have given them plenty of material to work with over the last few years. But there are other basic phrases which perhaps Rav Shteinman knows and which perhaps he doesn't, for example: If you don't have anything nice to say, don't say anything.

    ReplyDelete
  9. WADR, R. Bechoffer, your "Limud Zechus" falls flat. There are plenty of fine Arabs, as I'm sure there are exemplary Poles/Lithuanians/Germans.

    ReplyDelete
  10. Well one thing is abundantly clear. Rav Shteinman is not a Hirschian!

    :-)

    ReplyDelete
  11. Dear Rabbi Bechoffer. I kinda figured out that was his story when I first read it. Yes most anti- semitism comes from ignorance and racial,ethnic hatred in general. I know that!

    Here is my problem. He is purported in many circles to be the gadol hador and yet he suffers from this type of ignorance. What we are saying is that the person that we hold as Rosh Bnei Yisrael is a redneck and that is a sample of the best of us!

    But alas, the problem with him did not start here. He called secular protesters the erev rav who trying to keep the "real Jews" from keeping tora.

    I could rave on and on but I am not going to. I will give him the doubt that he is a gadol she b'torah who is starting to exhibit senility and needs to be dragged off stage so as not to further embarass himself and us. Not to mention the fact that his comments are a big chillul Hashem. Are politeness in the matter is another chillul Hashem!

    ReplyDelete
  12. What Rav Steinman said was that human society, uninformed by Torah MiSinai, is, ultimately, pragmatic. Pragmatism ultimately yields murder. I suggest that before looking down one's patrician nose at Rav Steinman, a walking Sefer Torah, who, nebach, is completely uninformed by anything but the Torah, one might glance at this article:
    http://jme.bmj.com/content/early/2012/03/01/medethics-2011-100411.full
    After reading it, one might also notice the response of a Christian cleric, which, basically, makes Rav Steinman's point. See
    http://jme.bmj.com/content/early/2012/03/01/medethics-2011-100411/suppl/DC3

    ReplyDelete