ספר הברית - חלק א מאמר י מקריות מוסדות תבל - פרק יד
ודע בני כי היראה מן הברק ורעם טובה לאדם ורפואת הנפש כי יראת אלהים תוסיף ימים והאלהים עשה שייראו מלפניו. יש נוהגים לפתוח חומש פרשת עשרת הדברות בסדר יתרו בעת הברק והרעם ואין לשחוק עליהם במנהג זה, כי הטעם הוא בעבור כי שם נאמר ויהי קולות וברקים (שמות י"ט) כלומר זכות אותן הקולות והברקים של מתן תורה אשר קבלנו מגין עלינו מן הקולות והברקים האלה המסוכנים, ושם נאמר גם כן אל תיראו כי לבעבור נסות אתכם בא האלהים, ובעבור תהיה יראתו על פניכם לבלתי תחטאו:
ודע בני כי היראה מן הברק ורעם טובה לאדם ורפואת הנפש כי יראת אלהים תוסיף ימים והאלהים עשה שייראו מלפניו. יש נוהגים לפתוח חומש פרשת עשרת הדברות בסדר יתרו בעת הברק והרעם ואין לשחוק עליהם במנהג זה, כי הטעם הוא בעבור כי שם נאמר ויהי קולות וברקים (שמות י"ט) כלומר זכות אותן הקולות והברקים של מתן תורה אשר קבלנו מגין עלינו מן הקולות והברקים האלה המסוכנים, ושם נאמר גם כן אל תיראו כי לבעבור נסות אתכם בא האלהים, ובעבור תהיה יראתו על פניכם לבלתי תחטאו:
I think i'm missing the key word there... the interesting minhag is to read ‘Aseret Hadiberot when it's thundering and lightninging out?
ReplyDeleteIt's a good question. It says to open, but I would also assume that it means to read.
ReplyDeleteI tend to agree with Steg and Der Alter.
ReplyDeleteI'm reminded of Yaaqov anivu's need to utilize the joy of seeing Yoseif for the first time in 22 years to say Shema...
ReplyDeleteReb Micha casts an important light on the segulah. Rather than a "mystical" segulah for protection, it can now be seen as a "mussar seder" that seizes the "audio-visual" of the thunderstorm for the enhancement of yirah - which in itself then becomes the segulah.
ReplyDeleteForgive my ignorance, but who is the mechaber?
ReplyDeleteSefer HaBris is a remarkable compendium written by a certain R' Pinchas Eliyahu of Vilna and published in 1797. It covers all sorts of sciences, mussar, kabbalah, etc.
ReplyDelete