Monday, December 18, 2006

A Better Obit, from HaTzofeh

There's a picture at the side of the obit.

ראשי > מדורים > חדשות

הלך לעולמו ראש מדרשיית 'נעם' - הרב יגל 18/12/2006

אלפים ליוו למנוחות את הרב יהושע יגל זצ"ל - ראש ישיבת מדרשית 'נעם' בפרדס חנה שנפטר בגיל 91* הרב יגל עמד בראש מדרשיה מיום היווסדה, ובמשך למעלה מיובל שנים פעל בשליחותו התורנית- רוחנית, לעיצוב דמותם של התלמידים והבוגרים* "נפשו קשורה הייתה בנפשם של תלמידיו האהובים", סיפרו הבוגרים האבלים

חיים נחתומי וטולי פיקרש
אלפים, בהם רבנים, אישי תורה וציבור, תלמידי ובוגרי מדרשיית נעם לדורותיה, ליוו אתמול למנוחות
את הרב יהושע יגל, ראש ישיבת המדרשיה, מיום היווסדה, אשר למעלה מיובל שנים פעל בשליחותו התורנית- רוחנית, לעיצוב דמותם של התלמידים והבוגרים שהשתלבו בכל מערכותיה של המדינה- ראשי ישיבות, בקצונה הבכירה בצה"ל ובמערכת הביטחון, במגזר העסקי- כלכלי בארץ ובחו"ל במערכת הפוליטית ובמוסדות החינוך בישראל. הרב יגל זצ"ל היה בן 91 במותו, הניח אישה המחנכת יוכבד לבית ברוורמן ובן הרב מרדכי יגל ונכדים. ההלוויה יצאה מבית המשפחה בקריית המדרשיה בפרדס חנה והמשיכה לבית ההלוויות שמגר ומשם לבית העלמין הר הזיתים בירושלים. בבית המדרש של המדרשיה ספדו לרב יגל- המנהל החינוכי דב זליקוביץ, רבה של פרדס חנה הרב דוד צדקה, השר לשעבר ורבה של רעננה הרב יצחק פרץ, גיסו הרב משה אהרון ברוורמן, והבוגרים- הרב אליהו בן שלמה, הרב אמציה לוי, הרב שמעון שרייבר ושלמה חרירי. בהר הזיתים הצטרף לאלפי המלווים גם השר איתן כבל (עבודה) מתלמידיה ובוגריה של המדרשיה. בצאת מסה ההלוויה לירושלים ספד לו בנו הרב מרדכי יגל שסיפר כי אביו, גם בשעות בהם רותק למיטת חוליו, היה מדבר מתוך שנתו על סוגיות בש"ס ו"לא ויתר על לימוד התורה". כל הסופדים תיארו את דמותו החינוכית של הרב יגל זצ"ל כ"דמות ייחודית שראתה בעובדה החינוכית- תורנית שליחות קודש של ממש". במשך למעלה מיובל השנים עמד בראש ישיבת המדרשיה, אותה ייסד לפני 61 שנים עם עמיתו מנכ"ל מוסדות המדרשיה ישראל סדן. המדרשיה שהוקמה בפרדס חנה, הניחה את היסודות למסגרות הלימוד של תורה עם לימודי תיכון, שהיו לימים- נחלת הישיבות התיכוניות בארץ. הרב יצחק פרץ, מבוגרי המדרשיה, שספד לרב המנוח בהתרגשות רבה כי אמר כי "הרב יגל קבע בצוואתו שאין לסגור את מדרשיית נעם ועל בעלי ההון והממון הרואים עצמם כתלמידיו הנאמנים, להבטיח את המשך קיומה, כדי שתמשיך למלא ייעודה בחינוכם של ילדי ישראל ברוח התורה והנאמנות למדינה".
הרב יהושע יגל זצ"ל נולד בליטא בשנת ה'תרע"ו בעירה פיסק שבפולין. בגיל 11 נשלח אל דודו, הרב שבתאי יגל, שכיהן כראש ישיבת סלונים בה למד שלוש שנים. לאחר שנה נוספת בישיבת "אהל תורה" אצל הרב אלחנן וסרמן, עבר ללמד בישיבת קלצק בראשותו של הרב אהרן קוטלר.
בשנת תרצ"ו עלה הרב יגל ארצה, קודם שפרצה מלחמת העולם השניה, כדי ללמוד בישיבת מרכז הרב בירושלים. שם גם הצטרף לארגון ההגנה. בתחילת שנות ה-40 עבר הרב יגל לתל אביב, ללמד בישיבת היישוב החדש בראשותו של הרב עמיאל.
בשנים אלו, ת"ש-תש"ה שימש את "החזון איש" בביקורים שבועיים, ובד בבד החל ללמוד בבית הספר הגבוה למשפט וכלכלה. הרב יגל גם פעל בקרב הנערים הדתיים בתל אביב, כדי לחזקם יותר בערכי התורה. בין השאר, הפעיל עבורם ישיבה בבית הכנסת המרכזי במעלה רחוב דיזינגוף. בשנת 1945 פנו אליו ישראל סדן ומיכאל צור והציעו לו להצטרף ליוזמת ארגון 'הנוער המזרחי' לכונן את הישיבה התיכונית הראשונה במושבת פרדס חנה. הרב יגל נועץ אז עם מורו ורבו ה'חזון איש' שברך אותו להצלחת שליחותו, ואף הציע לקרוא לה 'המדרשיה' ולא 'ישיבה', מפני שהיא נועדה לשלב לימודי תורה עם לימודי חול. מסירותו של הרב יגל למען המדרשיה לא ידעה גבולות. משעת בוקר מוקדמת ועד לשעות הקטנות של הלילה היה הרב יגל מעורה בקרב התלמידים וגם כאשר בגרו שמר עימם על קשר. נטל חלק בכל השמחות וכך גם בעיתות שבר ומצוקה. במהלכי מלחמות ישראל הרחיק גם אל מעבר לקווים כדי לשהות במחיצתם ולעודדם. "נפשו קשורה הייתה בנפשם של תלמידיו האהובים", סיפרו הבוגרים. לפני מספר שנים פרש מהעובדה החינוכית, אך למרות גילו המשיך להיות מעורה שוב ושוב בנעשה והנשמע במדרשיה, כאשר הרבצת התורה המתמדת שלו נמשכה כמעט עד ליומו האחרון

No comments:

Post a Comment