Sunday, August 20, 2006

Reb Tzadok on the Shemittos Cycles of the Age of the Universe

ספר פרי צדיק פרשת בהר - אות ז
והענין דאיתא ברמב"ן ז"ל על הפסוק שבת לה' והנה בכאן עוררו אותנו בסוד גדול מסודות התורה כו' וסוד ימות לעולם רמוז מקום הזה כו' כי ו' ימי בראשית הם ימות עולם ויום השביעי שבת לה' אלוקיך כי יהיה שבת לשם הגדול כמו ששנינו בשביעי מה היו אומרים מזמור שיר ליום השבת לעתיד לבוא שכולה שבת וכו' והשנים ירמזו לאשר יהיה בבריאת כל ימי עולם וכו' ושמא לזה רמזו רבותינו באומרים נ' שערי בינה נבראו בעולם וכולם נמסרו למשה חוץ מאחד, כי כל שמיטה שער בית א' והנה הודיעוהו כל ההויה מתחלה ועד סוף חוץ מן היובל קודש עד כאן לשונו וכבר הוזכר ברקנטי מספר הבהיר ובשאר מקובלים דמה שאמרו בגמרא (סנהדרין צז.) כשם שהשביעית משמטת אחת לשבע שנים כך העולם משמט אלף שנים לשבעת אלפים שנה, היינו שמיטה אחת שער אחד, והשם יתברך ברא ז' שמיטות ואחר כך יהיה היובל קודש שישוב כל הנפשות לשורשם כמו שנאמר תשובו איש אל אחוזתו וגו', ובכל שמיטה יהיה ששת אלפים שנה ואחר כך אלף שנה עולם הבא יום שכולו שבת. כי יומו של הקדוש ברוך הוא אלף שנה כמו שנאמר כי אלף שנים בעיניך כיום אתמול (וכמו שדרשו בויקרא רבה פי"ט ושבת מעין עולם הבא אחד מס' מעולם הבא (כמו שאמרו ברכות נז ע"ב ואחר כך יהיה עוד שמיטה ז' אלפים שנה שער א', עד אחר הז' שמיטות יהיה היובל קודש, ולמשה רבינו נגלו כל המ"ט שערים, הז' שמיטות כל ההויה מתחלה ועד סוף חוץ מן היובל קודש. וזה שאמרו (ר"ה כא ע"ב נ' שערי בינה נבראו בעולם וכולן נתנו למשה חסר א' כו' וכמו שכתב הרמב"ן ז"ל. וזה שנאמר בשמיטה שבת לה' כשם שנאמר בשבת בראשית, והיינו דשנת השמיטה כל השנה מעין אלף השביעי עולם הבא. כמו דשבת בראשית מעין עולם הבא, אחד מס' מעולם הבא (כמו שאמרו ברכות נז ע"ב ואחר כך יהיה עוד שמיטה ז' אלפים שנה שער א', עד אחר הז' שמיטות יהיה היובל קודש, ולמשה רבינו נגלו כל המ"ט שערים, הז' שמיטות כל ההויה מתחלה ועד סוף חוץ מן היובל קודש. וזה שאמרו
(ר"ה כא ע"ב נ' שערי בינה נבראו בעולם וכולן נתנו למשה חסר א' כו' וכמו שכתב הרמב"ן ז"ל.
ספר פרי צדיק פרשת ראה - אות יא
הוא על דרך שאמר בספרי על הפסוק למען ירבו ימיכם בעולם הזה וימי בניכם לימות המשיח על האדמה אשר נשבע ה' לאבותיכם לתת להם הוא לעולם הבא. והוא דימי בניכם, היינו עד סוף הדורות וזה מורה לימות המשיח. לאבותיכם לתת להם לעולם הבא כמו שדקדק אחר כך לכם אין כתיב כאן אלא לתת להם מכאן לתחיית המתים מן התורה. כימי השמים על הארץ הוא על פי שכתב ברמב"ן ובמקובלים שיהיו ז' שמיטות כל אחד מז' אלפי שנה שבכל שמיטה עתיד לחדש עולמו ומכל מקום יהיה עוד שמים על הארץ עד היובל הגדול שיוחזק הכל לשורשו. וכן אמר כאן על לימות המשיח וכל בניך למודי ה' שיהיו מלומדים כל שם הוי"ה שמורה בכל ע"ס. ורב שלום בניך. שלום, היינו מיצר הרע כמו שאמרנו כמה פעמים ורב שלום מורה בלא שיעור, והיינו שיהיה אתפני יצר הרע מהלב מכל וכל וזה מפטירין קודם ראש חודש אלול או בראש חודש אלול שחודש זה הזמן לתקן שיהיו נגאלין בתשרי על ידי תשובה.

4 comments:

  1. Can you or somone else reading the blog do us less leraned a favor and translate this to english or at least an english summary
    THANKS

    ReplyDelete
  2. JUST A SHORT SUMMARY AT LEAST??

    ReplyDelete
  3. Reb Zadok brings a concept from the kabballists that the timeframe of this world is built around the sequence of the yovel, which manifests as seven groups of shmita cycles, six normal years and a shmita year, followed at the end by a Yovel year. Applying this to the world as a whole, there are seven cycles of seven thousand years, followed by a thousand years of Yovel. Each of these thousand years corresponds to one of the fifty gates, and Moshe Rabenu saw all of them except for the fiftieth, which is completely holy.

    I think the underlying point that the Rav is trying to make is that traditional sources do not view the calendar number of 5766 solar years as starting from creation; this is also apparent from Aryeh Kaplan's work on the age of the universe that the Rav made available elsewhere (search the blog you will find it). It is a major touch point at the moment following the Slifkin affair, which continues to create (imho unneccesary) trouble.

    ReplyDelete