The Seforim tell us of parallel dimensions called Olam, Shanah, Nefesh: Space, Time, Souls.
CKuT correspond to these three:
Chur represents the nefesh's tikkun, defeating Amalek.
Karpas represents the shanah's tikkun, as Pesach was the time of Haman's downfall.
Techeles represents the olam's tikkun, as techeles came from the border region of Zevulun, and when the nations of the world came to trade with Zevulun, they would eventually come to convert (see Rashi in V'Zos HaBerachah). This Kiddush Hashem is the tikkun for the Chillul Hashem of the border region of Dan (in which Pesel Micha ended up later) which was the me'asef l'kol ha'machanos in the Midbar - over which Amalek achieved some supremacy.
Last year we were ma'arich me'od on the significance of 95. and the connection of Amalek to Kayin. (see http://rygb.blogspot.com/2007/03/toras-purim-5767.html). This year we need to add the Medrash Bereishis Rabbah22:12 (courtesy of my BIL, R' Chaim Brown shlita):
וישם ה' לקין אות רבי יהודה ורבי נחמיה רבי יהודה אמר הזריח לו גלגל חמה א"ר נחמיה לאותו רשע היה מזריח לו הקב"ה גלגל חמה אלא מלמד שהזריח לו הצרעת היך מה דאת אמר (שמות ד) והיה אם לא יאמינו לך ולא ישמעו לקול האות וגו' רב אמר כלב מסר לו אבא יוסי בן קסרי אמר קרן הצמיח לו רב אמר עשאו אות לרוצחנים רבי חנין אמר עשאו אות לבעלי תשובה רבי לוי בשם רבי שמעון בן לקיש אמר תלאו ברפיון ובא מבול ושטפו שנאמר (בראשית ח) וימח את כל היקום אשר על פני האדמה כד"א ויקם קין וגו':
Two parallels: First, the kelipah of Amalek is a kelev (pri Tzaddik, Beshalach);
[יד] ענני באמת ישעך. הוא על פי מה שאמרו (ויקרא רבה פר' כא) ישעי ביום הכיפורים שאז הישועה מבחינת יובלא עלמא דאתי עלמא דחירו מחילת עונות והוא הישועה. ושבת קדשתו מכל הזמנים. שכלול בשבת קדושת כל המועדים שהם ו' ימי החג ב' ימי פסח ושבועות וראש השנה סוכות ושמיני עצרת (וכמו שנתבאר ויצא מא' ג וש"מ) ויום הכיפורים שבת שבתון. שבת שיכולים ישראל לעשות מקרא קודש ולקבוע בו קדושת שבת והוא ישעי מחילת עונות. ושבת יש בו גם כן מחילת עונות כמו שאמרו (שבת קיח ע"ב) דאפילו עובד עבודה זרה כאנוש מוחלין לו. אך ביום הכיפורים איתא (יומא כ.) השט"ן גימטריא שס"ד וכו', ביומא דכיפורי לית ליה רשותא לאסטוני. ובכלל שס"ד הימים יש השבתות גם כן. והרי שבשבת יש לו רשות לאסטוני. אבל בסעודה זו שאומרים לבר נטלין ולא עאלין הני כלבין דחציפין, והיינו עמלק שהוא קליפת כלב כמו שאמרו בזוהר הקדוש (ח"ב סה א) שהוא כלב נובח ומקטרג על ישראל. ובגמרא (מגילה יג ע"ב) ליכא דידע לישנא בישא כהמן וכו', שכל הקטרוגים שאמר נתכוין לקטרג מלמעלה עליהם ישנו מן המצות ורבנן עם א' הם. שזה קליפת עמלק לקטרג על ישראל. ובסעודה זו אין רשות להם לקטרג כמו ביום הכיפורים ועל כן אומרים לבר נטלין וכו'. ולכן בתפלה שכנגד סעודה זו אומרים ענני באמת ישעך שהוא כמו ישעי ביום הכיפורים שמתבטלין כל הקטרוגים. וזוכין לישועה באמת:
Secondly, the "rifayon" - corresponding to Refidim.
But there's more:
95 is 5 short of 100 - perfection (the gematria of HaMalcah - the Hashro'as HaShechinah). The five is the two parallel systems of the five olomos (including Adam Kadmon) and the five parts of the neshomo - the HaMelech/Haman 95 issue is resolved by our Avodah - the Heh Basro'oh of the Shem Havayah - l'saken olam b'Malchus Sha-dai.
CKuT = 1430.
95x15(the hashpo'oh of the Yud and the Heh Kadmo'oh in the Shem Havayah) = 1425.
Through the tikkun of the Heh Basro'oh kana"l we accomplish the all-encompassing tikkun of CKuT. (1425 is also the numerical value of the pesukim Yeshayahu 66:7 and Zechariah 2:11; ayain sham heitev.]
[Purim Torah - not Toras Purim! - Alert: 1430 also =
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד
but it also =
אני ואתה נשנה את העולם (courtesy of http://www.c2kb.com/gematria/).]
There is much to be added, but not right now. May we be zocheh to the tikkun of CKuT!
No comments:
Post a Comment