Tasting Shabbos Dishes on Erev Shabbos
Shabbos 119a
תלמוד בבלי מסכת שבת דף קי"ט ע"א:
רבי חנינא מיעטף וקאי אפניא דמעלי שבתא...
Rabbi Chanina would wrap himself and sit in the afternoon of Erev Shabbos...
There are numerous customs surrounding the preparations for Shabbos that we undertake every Friday. Among them, states Magen Avraham,1 in the name of the writings of Arizal, is the custom to taste the dishes that are being cooked in honor of the approaching Shabbos. Mishnah Berurah2 states that the tasting is in order to make sure that the dishes have a good taste, and therefore each and every dish must be tasted. In the name of Shulchan Shlomo, Mishnah Berurah links this custom to the phrase in the Shemoneh Esrei for Musaf on Shabbos: טועמיה חיים זכו - Those who taste it merit life. Shemiras Shabbos KeHilchasah3 suggests another reason for the custom: So that one may not come to desecrate the Shabbos by adding spices to a hot dish that turned out to be too bland. The custom is so significant that even Erev Shabbos Chazon, during the Nine Days, when the custom is not to eat meat, and on the fast day of Asarah b’Teves (which can occur on Erev Shabbos), one should taste the dishes - but without making a berachah and without swallowing the food one tastes.4
Although the reasons for the custom would indicate that it is the woman of the house, or whoever is doing the cooking, that should do the tasting, the custom is for the man of the house to taste at least one of the dishes.5 Moreover, at the time one tastes the dish one should say the words טועמיה חיים זכו .6 Shaar HaKavanos7 explains that this custom is based on the idea that one tastes dishes one prepares for a king to ensure that they taste as good as possible, and that anyone who fulfills the custom “merits supernal life.”
1.
סי' ר"נ סוף ס"ק א', הובאו דבריו במשנה ברורה סימן סוף ס"ק ב': מצוה לטעום מכל תבשיל בע"ש כדי לתקנן יפה כהוגן ועיין בספר שלחן שלמה דהטעימה בשבת מכל מין בודאי היא מצוה ורמז לזה טועמיה חיים זכו: ועיי"ע בשער הציון ס"ק ח': א"ר ובשו"ש משמע דעצם הטעימה היא מצוה: 2.
עיין בהערה 1.3.
פרק מ"ב הערה רל"ה.4.
שש"כ שם סעיף ס"א, ולענין אם בירך כבר בטעות ואופנים שבהם רשאי לבלוע אף בערב שבת חזון עיי"ש הערה רל"ו.5.
ספר יוסף אומץ סי' תקע"ו, ליקוטי מהרי"ח ונימוקי או"ח, הובאו בספר מנהג ישראל תורה סי' ר"נ סעיף ד'.6.
מנהג ישראל תורה שם בשם משמרת שלום. 7.
שער הכוונות - דרושי סדר שבת דרוש א ענין כוונת הטבילה: גם ראוי לאדם לטעום כל התבשילין שמבשל בע"ש לכבוד השבת כי הוא דוגמת האדם המכין סעודה למלך וטועם התבשילין אם הם טובים ואם חסרין איזה תבלין כדי שיתקנם או כדי שיבשל תבשילים אחרים. וכ"ז הוראה שמקבל האורח בסבר פ"י וז"ס טועמיה חיים זכו שתקנו בתפי' מוסף דשבת המתחי' תכנת שבת רצית קרבנותי' כו' כי כל הטועם התבשילין של שבת מע"ש זוכה לחיים עליונים. ועיי"ע בספר פרי צדיק פרשת קדושים אות ב', ובספר שפת אמת ספר בראשית - פרשת ויגש - שנת תרמ"ח, ודוק.
No comments:
Post a Comment