Combining Two Types of Prohibitions
שבת דף ע"א ע"א:
"וזו חומר במין אחד ממינין הרבה שאם אכל חצי זית וחזר ואכל חצי זית ממין אחד חייב משני מינין פטור... משני מינין פטור, צריכה למימר? ואמר ריש לקיש משום בר תוטני לעולם ממין אחד ואמאי קרי ליה שני מינין שאכלו בשני תמחויין, ורבי יהושע היא דאמר תמחויין מחלקין.
And the following is the stringency of one type over many types: that if he ate a half of an olive and then ate half from one type, he is liable [to a chatas] from two types of prohibitions, he is exempt...
Is it necessary to say that if someone eats two types of prohibited items, each less than the size of an olive, he is exempt [from an offering] ? Reish Lakish said in the name of Bar Tutni: Actually, it was of one type. But why does [the Mishnah] call it two types? Because he ate it prepared as in two dishes; and it accords with R' Yehoshua who said that different dishes distinguish.
Tosafos (d.h. Mishnei) asserts that the Gemara could have answered that it was necessary to say that one who eats of two types of prohibited items is exempt from bringing an offering - because the law is that a person who eats the total volume of an olive of two types of prohibited items (viz., half an olive of forbidden fat and half an olive of forbidden blood) is subject to lashes. Hence, it would have been necessary to teach us that this is only the case in regard to lashes, not in regard to an offering, in which case the two types cannot be combined.
Rambam (Hil. Maachalos Asuros 4:16-17;1 Hil. Shegagos 6:7), on the other hand, maintains that a person who eats a combination of two types of prohibited items is not subject to lashes. To be subject to lashes, according to Rambam, one must eat an entire olive’s worth of one type of prohibited item to be subject to lashes.
But elsewhere, Rambam (Hil. Maachalos Asuros 15:142) rules that two prohibited items do join together to make up the minimum measure of prohibition to forbid a mixture. For example, to permit the eating of a mixture that contains pemitted fruit, orlah fruit (fruit from within the first years of the tree’s growth, which is forbidden) and kilei hakerem fruit (fruit that grew in a vineyard within which grains or vegetables grew as well, which is forbidden), there must be enough permitted fruit to nullify both the orlah and the kilei hakerem. The question is obvious: If two types of prohibited items cannot be combined with each other, then, on the contrary, the orlah should combined with the permitted fruit to nullify the kilei hakerem, and then, in turn, the kilei hakerem should combine with the permitted fruit to nullify the orlah?
Reb Chaim Soloveitchik (Hil. Maaseh HaKorbanos 10:2) resolves this difficulty. Let us summarize and paraphrase his suggestion:
It is indeed not possible, according to Rambam, to combine two different types of prohibited items to make up the total volume of an olive, whether for the purpose of making a person subject to lashes or making him liable to bring an offering. This would require the fusion of the two disparate substances, so that they might be regarded as one new, uniform, homogenous prohibition. Clearly, such fusion is not possible. On the other hand, in the case of a mixture that contains two different types of prohibited substances they need not be seen as fused together. Rather, so long as the one prohibited item does not nullify the other prohibited on its own, and vice versa, they co-exist. And therefore, the mixture must contain enough of the permitted item to nullify the total amount of these coexsting prohibited substances, that retain their independnt inare at the same time both regard indepently.3
(Tosafos are evidently of the opinion that offerings must be brought by the formula of one offering per prohibition. Hence, since prohibited items do not fuse, they remain distinct prohibitions, of each of which less than the volume of an olive was eaten, and there can be not offeing; lashes, on the other hand, are a penalty for acting improperly - as long as one acted improperly to the extent of a volume of an olive one can be subject to lashes, even if the prohibitions did not fuse.)
1.
רמב"ם יד החזקה - הלכות מאכלות אסורות פרק ד' הט"ז: כל איסורין שבתורה אין מצטרפין זה עם זה חוץ מאיסורי נזיר כמו שיתבאר שם לפיכך הלוקח מעט חלב ומעט דם ומעט בשר בהמה טמאה ומעט בשר נבלה ומעט בשר דג טמא ומעט בשר עוף טמא וכיוצא באלו משאר האיסורין וצירף מן הכל כזית ואכלו אינו לוקה ודינו כדין אוכל חצי שיעור: 2.
רמב"ם יד החזקה - הלכות מאכלות אסורות פרק ט"ו הי"ד: הערלה וכלאי הכרם עולין באחד ומאתים ומצטרפין זה עם זה ואינו צריך להרים כיצד רביעית של יין ערלה או כלאי הכרם או שהיתה הרביעית מצטרפת משניהם שנפלה לתוך מאתים רביעיות של יין הכל מותר ואינו צריך להרים כלום נפלה לפחות ממאתים הכל אסור בהנייה.3.
חדושי הגר"ח הלוי - הלכות מעשה הקרבנות פרק י' הלכה י"ב: ואשר ע"כ נראה מוכרח מזה, דדוקא לענין צירוף כזית משני איסורין ללקות עליו הוא דהוי דינא דאין שני איסורין מצטרפין, ומשום דכיון דלא אכל מכל איסור בפני עצמו שיעורא כדי לחייבו, א"כ הא נמצא דצריכינן דוקא שיחול כאן דין צירוף של שני איסורין יחד לאשוויי חיובא, ואין שני איסורין מצטרפין, אם לא לר"מ משום איסורא דלא תאכל כל תועבה דחשיבי כולהו בזה חד איסורא, אבל בלאו הכי לא מצטרפי, משא"כ לענין צירופא שלא יתבטלו לא צריכינן בזה כלל לחלות דין צירוף של שני איסורין שיהיו מצורפין יחד, ואך דממילא הוא דכיון דאין כאן כדי לבטל את שתיהן א"כ ממילא אינן בטלים ובאיסורן הן עומדין, אבל לא דצריך לחול כאן דין צירוף שיהא חייל איסורא מתרווייהו...
No comments:
Post a Comment