He had made kiddush already, had already began eating, and suddenly realized he had not heard Havdalah the previous night after Shabbos. What should he do?
Having no access to seforim, I intuitively answered that he should bentch al ha'kos and make havdala on that kos in the Yom Tov nusach - viz., "Bein Kodesh l'Kodesh."
When I cam home after Yom Tov, I discovered that this is an issue in a Magen Avrohom (from a Shlah), and that the Be'ur Halacha leaves the matter with a "tzarich iyun gadol", but that in my psak I was mechavein to RSZA (not the after bentching part - that was my idea, the BKl"K). Baruch she'kivaniti!
This is the Be'ur Halacha:
ביאור הלכה סימן רצט ד"ה ולקבל
מי שמתענה ב' ימים וב' לילות קודם ר"ה [ולא היה לו במו"ש ממי לשמוע הבדלה דאם היה לו דעת האחרונים דטוב יותר לעשות כך] ומבדיל בליל ג' ואירע בו ר"ה כתב המג"א דיעשה הבדלה על כוס אחד וקידוש על כוס אחר ולא יעשה שניהם על כוס אחד דאין אומרים שתי קדושות על כוס אחד אלא ביו"ט שחל במו"ש דתרוייהו חדא מילתא היא עי"ש שהאריך עוד בענין הזה ולענ"ד יש לעיין בעיקר הענין טובא אם יכול עתה לעשות הבדלה דהאיך יסיים עתה בהברכה המבדיל בין קודש לחול אחרי שעתה הוא קודש [ולסיים עתה בין קודש לקודש ג"כ לא יתכן כמו ביו"ט שחל במו"ש אחרי שזו הבדלה הוא על של ימי החול] וכמו דאמרינן בגמרא [ק"ו ע"א] דאין להבדיל רק עד יום ג' משום דאח"כ כבר עבר השבת קודש שעבר ותו מקרי יומא דקמי שבתא דלהבא וע"כ אין לומר המבדיל בין קודש לחול דכבר עבר הקודש וא"כ ה"נ בעניננו איך יאמר המבדיל בין קודש לחול כיון דעתה הוא קודש וכבר עברו ימי החול וצע"ג:
RSZA's psak can be deduced from footnotes in the SSK, but is explicit in the Shulchan Shlomo ad loc. cit. se'if 6 note 11. He says that although on a regular Motzo'ei Shabbos one who says BKl"K isn't yotzei, in this case: זו הבדלה של היום
No comments:
Post a Comment