Friday, March 28, 2025
Zohar Al Pi Pshat Day 286. 32a: The Distinctions, Union & Symbiosis of Day & Night, Light & Darkness
Tuesday, March 25, 2025
May You Talk on Pesach About the Chametz You Intend to Eat After Pesach?
Sunday, March 23, 2025
Iggeres D'Rav Sherira Gaon, part 21: The History of the Authority of Babylonian Yeshivos
Sunday, March 16, 2025
Iggeres D'Rav Sherira Gaon, part 20: The Mysteries of Rabbanan Savurai (Savoraim) and When the Talmud Was Written
New Series! Tzidkas HaTzaddik
of Admor Reb Tzadok HaKohen of Lublin zt"l zy"a
Simanim 54-56
The first episode in the series is in Hebrew. Subsequent episodes are linked in the comments and are in English.
Friday, March 14, 2025
Toras Purim 5785 part 3. Concluded: Yein Malchus Breaks the Concealment
There are still kelim to bring השראת השכינה today. The yein malchus flows through the four amos of halacha. Just as the neshama is primarily in the head, but causes the flow to extend to all the limbs of the body to sustain it. As the Alter Rebbe says:
ספר ליקוטי תורה - דרושים לר"ה
וא"א להמשיך אלהותו ית' כ"א לתוך כלי' דהיינו תומ"צ וכל אותיות התורה הם כלים כמ"ש וכלים מכלים שונים ויין מלכות רב דהיינו השראת השכינה ובזמן שבהמ"ק קיים היה עיקר השראת השכינה בק"ק ומשם מתפשט לכל העולם ועכשיו כשחרב בהמ"ק אין להקב"ה בעולמו אלא ד"א של הלכה עיקר השראת השכינה ומשם מתפשט לכל העולם כולו כמו הנשמה שעיקר השראתה במוח ומשם מתפשטת לכל הגוף כולו להחיותו.
And there was a Breslover Chosid at the end of the 19th century who wrote that because of the symbolism of yein malchus, linked to the statement of Chazal that wine and fragrances make a person wise, that therefore Chazal were particularly stringent in the limitations and prohibitions having to do with wine.
נחת השולחן - יורה דעה
וע"כ חמור מאד איסור שתיית יינם של עכו"ם ואפילו במגעם לבד נאסר. כי מחמת שבקדושה הוא בשרשו גבוה מאד וכלול מכל בחי' התיקונים הנ"ל. כי הוא מבחינת חכמה ומוחין בחינת חמרא וריחא פיקחין ובבחי' תירה ובבח'י מלכות בחינת ויין מלכות רב וכו' וכמובן במאמר תהלה לדוד סימן י"ב וכן בזוה"ק וזה בחי' זכה נעשה ראש. וע"כ באמת צריכןי ליזהר בשתייתו מאד שלא להיות יותר מהמדה ח"ו כי יין המשכר הוא בחי' ההיפוך מכל הנ"ל. וע"כ נאסר במגע העכו"ם ופוגם בנפש ישראל השותה אותו ומתגבר עליו היצה"ר. ביותר עד שיוכל לבוא עי"ז לכל רע ח"ו. וזה בחינת ועל יינם משום בנותיהם ועיין בספר יין המשומר שהאריך הרבה בחומר האיסור ותבין משם לענינינו. וע"פ הנ"ל תבין לפרש כמה פסוקים ומאמרי רז"ל שמדברים בענין שתיית היין לשבח או להיפוך והכל מובן ע"פ הנ"ל.
On Purim we are supposed to recognize the great potential of yein malchus and the kelim that it symbolizes, the four amos of halacha and the mitzvos aseh. And utilize them a gantz yohr to bring about in ourselves and in the world a dirah ba'tachtonim, a place for the Shechinah to dwell down here below.
This is the principle of nichnas yayim yatzah sod - through our awareness of the power of yein malchus we bring about the manifestation of malchus.
Haster, הסתר divided by seven is HaMelech, המלך. If we take the seventh sefirah of malchus and use it to break the concealment, the הסתר פנים of this world, we will bring about the ultimate tikkun bb"a!
Thursday, March 13, 2025
Monday, March 10, 2025
Rischa D'Araisa Season 10 Episode 24: Purim Meshulash Mash-Up
Sunday, March 09, 2025
Toras Purim 5785 part 2: Yein Machus part 2, With the Vav
As it is written here in the Megillah, with the vav, ויין מלכות is in gimatriya the equivalent of 572, סוד ברוך מרדכי and סוד ארור המן, or, of course, יין ברוך מרדכי or יין ארור המן - and this ties in to וכלים מכלים שונים - as we saw in the Likkutei Torah in the previous post, no matter whether the vessels and measures are good or bad, it all must be used as best as possible for the purpose of the good.
The Gemara in Megillah 12a says that each person was given to drink wine older than himself. This seems to be a hint to the oath that a person takes before he is born (Niddah 30b), that he should conduct himself properly in this world. This means that yein malchus should be wine that brings the middah of Malchus into the world - to be a tzaddik and not a rasha.
And the next pasuk clarifies that everyone drank as they saw fit, everyone has free will to go in either direction, כרצון איש ואיש - like the Gemara there in Megillah says, Ish va'Ish are Mordechai and Haman. Everyone has free will to follow in one direction or the other.
But ויין מלכות is in gimatriya also the equivalent of סוד תקב - the secret of 502, the 502 combined years of the lives of the Avos. The mitzvos we do are our way of fulfilling the charge of the Tanna d'Bei Eliyahu (Rabbah 25) לעולם חייב אדם לומר מתי יגיעו מעשי למעשי אבותי אברהם יצחק ויעקב - and to merit the מעשה אבות סימן לבנים.
To be continued, IYH.
Thursday, March 06, 2025
Toras Purim 5785 part 1: Yein Malchus, The Wine of Kingship
ספר אסתר פרק א
(ז) וְהַשְׁקוֹת בִּכְלֵי זָהָב וְכֵלִים מִכֵּלִים
שׁוֹנִים וְיֵין מַלְכוּת רָב כְּיַד הַמֶּלֶךְ:
ספר ליקוטי תורה - פרשת בחקותי
והנה השס"ה ל"ת הן להפריד את הרע אבל רמ"ח מ"ע הן
הנק' אברין דמלכא כמו למשל אבר הוא כלי אשר בו נמשך חיות ממקור החיות אשר שורה במוח
כן הוא כאן כי המצוה היא כלי לאורו ית' הנמשך מסתימא דכל סתימין למטה להשגת האדם
השפל ואורו ית' המלובש בה הוא הנק' יין מלכות רב כיד המלך אין סוף לאורו ית' והוא
כוונת המצוה שהוא להמשיך אורו ית' למטה ע"י כלי המצוה והתורה הלזו והוא לשון צוותא
לשון חיבור. אך הם נחלקים לכללים ופרטים רבים הן בתורה והן במצות כי המשכת המקרא אינו
דומה להמשכת לימוד משנה או גמרא הלכות ואגדות וכן במצות. ועל כן נאמר וכלים מכלים שונים
בהמשכותיהם וכלל הכל הוא אורו ית' הנק' יין אשר בהכנס היין יצא הסוד והיין הוא התלהבות
אורו ית' הנשמר בלבו של אדם ע"י התורה והמצוה יצא מעצמו סוד הוא אהבה מסותרת אשר
תבוא לבחי' גילוי... וזהו ויין מלכות הוא האור שמאיר רב כיד המלך הוא בחי' היד הגדולה
חסד דאריך כו' ועל ידי שנכנס יין זה באדם יצא הסוד ואהבה מסותרת ששרשה מבחי' האבות
אשר שרשן מבחי' זו בעבר הנהר כו' כנ"ל. אך שצריך להיות בחי' כלים מכלים שונים
דתורה ומצות שבהן יומשך יין מלכות להיות רב כיד המלך. וזהו ואת מצותי תשמרו פי' מצוה
לשון צוותא והתחברות והיינו כאשר האור נמשך בכלי אז הוא בבחי' התקשרות וצוותא אלינו
משא"כ בעודו למעלה נק' חקיקה גליף גליפו וכו'.
Yein Malchus in gimatriya is 566. The same gimatriya
as אור ושמחה, light and happiness. As the Likkutei Torah says, a
mitzvah is a tool to bring down the light from the highest source down to the experience
and perception of a person in this world. It may be that this is what in the Megillah
it says V’yein Malchus, preceded by the Vav HaChibbur,
which we know connotes the connection and connectedness between the higher
worlds (the first heh in the Shem Hashem) and the lower worlds (the
second heh in the Shem Hashem – and with this you can understand
the connection to the term אורה ושמחה later in the the Megillah, when the
light and happiness are already bonded to the lower levels, the second heh).
It is also the gimatriya
of ישרון, which is written chaser in the
Torah, exactly as is written the similar word in Aramaic, which means to dwell,
as in השראת השכינה. The performance of mitzvos leads to the dwelling of the
Shechinah ba’tachtonim.
It is also the gimatriya
of כי ישר הוי"ה and of כל דעביד רחמנא לטב עביד. Hashem is straight and everything He does
is for the good. This is as the Likkutei Torah writes further, that the by
the light of the mitzvah one can perceive the rav k’yad haMelech – the Chesed
that inheres in all that is in this world. This cannot always, indeed, perhaps
only rarely can be understood, intellectually and logically. It must be
experienced, טעמו וראו כי טוב ה' – tasted to be seen.
It is also the gimatriya of מִצותיך – not of mitzvos, but of mitzvosecha
- Your mitzvos. Only
when mitzvos are perceived and performed as the Mitzvos Hashem will they
bring the light and happiness. (It is also the gimatriya of עצות,
which is reminiscent of the Zohar’s calling mitzvos עיטין.)
And, for now let us conclude that it is also the gimatriya of תיקון,
because the mitzvos bring about the real tikkun olam.
To be continued,
IYH.