I was learning on Friday with my chevrusa, when he misread:
המשתכר אל ישתכר יותר משתות
(Bava Metzia 40b)
HaMistaker al yistaker yeser al shtus.
He who make a profit should not profit more than a sixth.
as
HaMishtaker al yishtaker yeser al shtus.
He who gets drunk should not get drunk more than a sixth.
I thought, there must be a profound remez in this.
And, indeed there is.
The Megillah has 167 pesukim.
1/6 of 167 comes out between 27 and 28.
This means that one who gets drunk
must not get drunk beyond the 27th pasuk.
This works from both the beginning and the end of the Megillah.
One must limit one's drunkenness
when one is in danger of forgetting the churban.
The 27th pasuk in the Megillah is Ish Yehudi hayah b'Shushan.
איש יהודי היה בשושן הבירה ושמו מרדכי בן יאיר בן שמעי בן קיש איש ימיני
על דא ודאי קשתינא!
But the 28th pasuk is Asher hogloh me'Yerushalayim.
אשר הגלה מירושלים עם הגלה אשר הגלתה עם יכניה מלך יהודה אשר הגלה נבוכדנאצר מלך בבל
על דא ודאי קבכינא!
The 28th to last pasuk is ואת פורתא ואת אדליא ואת ארידתא
Rashi on pasuk 10 writes:
עשרת בני המן - ראיתי בסדר עולם אלו עשרה שכתבו שטנה על יהודה וירושלים כמו שכתוב בספר עזרא (עזרא ד) ובמלכות אחשורוש בתחלת מלכותו כתבו שטנה על ישבי יהודה וירושלם, ומה היא השטנה לבטל העולים מן הגולה בימי כורש שהתחילו לבנות את הבית והלשינו עליהם הכותים והחדילום וכשמת כורש ומלך אחשורוש והתנשא המן דאג שלא יעסקו אותן שבירושלים בבנין ושלחו בשם אחשורוש לשרי עבר הנהר לבטלן.
The 10 Sons of Haman were the impediment to the
rebuilding of the Beis HaMikdash.
In the 28th to last pasuk some of them are still alive.
The Churban is still in effect!
על דא ודאי קבכינא!
But the 27th to last pasuk is ואת פרמשתא ואת אריסי ואת ארדי ואת ויזתא
The last sons have been removed.
The impediments to the rebuilding have been eliminated!
על דא ודאי קשתינא!
שתות
itself is related to the Beis Hamikdash,
and there is a remez here to the prohibition of entering the Besi HaMikdash inebriated,
as the rashei teivos are:
שתות
itself is related to the Beis Hamikdash,
and there is a remez here to the prohibition of entering the Besi HaMikdash inebriated,
as the rashei teivos are:
שבתתי תשמרו ומקדשי תיראו
ובעז"ה עוד ידינו נטויה!
when I started reading this post, I thought you would take the following direction:
ReplyDeleteהמשתכר אל ישתכר יותר משתות
(Bava Metzia 40b)
HaMishtaker al yishtaker yeser al shtus.
He who gets drunk should not get drunk more than shtus (foolishness).
But up to and including the level of shtusim is ok.
However, during the rest of the year, when one is (hopefully) sober, no level of shtusim is allowed.
A Freilechen Purim to all!
See my next post. :-)
Delete