When we read the Haftarah today I was taken aback: Shaul smote Amalek "from Chavilah until you come to Shur." Amalek was in Chavilah!
So let us go back to the Land of Chavilah, and look at the Recanati there in Bereishis:
שם האחד פישון. מלת פישון הוא מלשון פושו וסגו רמז למים העליונים המשפיעים לבנין והוזכר תחלה שנאמר עולם חסד יבנה (תהלים פט' ג'). חוילה מלשון חויא רמז לנחש הקדמוני הבא מן הצפון. ואמר כי הנהר הראשון מקיף אותם וזהו סדר הבנין. ואמר אשר שם הזהב כמו מצפון זהב יאתה. זה"ב הזי"ן רומזת למדת החסד שבעל חסד הופך פניו לכל צד. הה"א היא ראש הגדולה שהיא כסא לחסד. הבי"ת היא רומזת לחכמה שמשם אצילות הכל
Chavilah represents the Nachash, while the Pishon represents the Chesed that engulfs and corrects the deficit caused by the Nachash. The Malbim is also not so positive on Chavilah:
כי (יא) שם האחד פישון הוא הסובב את כל ארץ החוילה, שם סמל הקנאה בביאה לבקש עושר והון רב ולאסוף אוצרות זהב, וגם באר מדוע יבקשו את הזהב וידרשו אחריו כ"כ, הוא יען אשר שם הזהב, יען שלא נמצא הזהב בכ"מ רק שם, שאם היה הזהב נמצא בכ"מ כמו שימצא הסיד והאבנים לא היה לו שום חשיבות, כי אין חשיבותו מצד עצמו רק מצד מעוט מציאותו
Albeit Chavilah is also interpreted by the Midrash in a positive light, but the Pishon is perhaps the reason why this is so. See Reb Tzadok to Rosh Chodesh Kislev #3:
ואות ס' הוזכר בתורה ראשונה בנהרות. הוא הסובב את כל ארץ החוילה ומצינו בגמרא (בבא קמא נה.) הרואה ט' בחלומו סימן יפה לו כו', הואיל ופתח בו הכתוב לטובה תחלה כו', והיינו שאות ט' ראשונה שבתורה בתיבת כי טוב ומורה על שורש האות. וכן אות ס' ראשונה הוא הסובב, והיינו שהשם יתברך סובב ואור מקיף. ועל ידי כן סומך לכל הנופלים. וכן תמונת אות ס' הוא היקף. ואם מ"ם סתומה גם כן היקף. רק שם יש מ' פתוחה. ואות ס' הוא תמיד מקיף ומורה על אור מקיף מהשם יתברך. והוא על פי מה שאמרו (בראשית רבה פ' טז) דדרש בגליות. הוא הסובב את כל ארץ החוילה כו' ארץ ישראל דכתיב ביה הוחילי לאלהים וגו', אשר שם הזהב אלו דברי תורה כו', וזהב הארץ ההיא טוב. שאין תורה כתורת ארץ ישראל ולא חכמה כחכמת ארץ ישראל כו', עיין שם
Interstingly, the Netziv in the Ha'amek Davar is not so positive on Pishon, but is definitely positive on Chavilah:
(יב) וזהב הארץ ההיא טוב. הנה שם חוילה משמעו מלשון תוחלת ותקוה. (והכי אי' בב"ר פט"ז והביא ע"ז מקרא בתהלים הוחילי לאלהים) ובאשר שהעושה חסד ע"פ טבעו או ע"פ שכלי האנושי אע"ג שמקבל שכר מ"מ אינו דומה למי שעושה מצד שמקוה לתשלום גמול. מש"ה רמז המקום דזהב הארץ חוילה הוא טוב. דהמיחל לבטל הגמול שכרו מרובה. וזהבו טוב משארי ב"א
And perhaps even more interesting is the legend that the Sambatyon surrounds the land of Chavilah!
ספר סדר הדורות - חלק ימות עולם - האלף החמישי - ד' אלפים תרל"ב
ועוד סיפר לנו אלדד הנ"ל שכשחרב המקדש בראשונה עלו ישראל לבבל ועמדו הכשדים על בני משה ואמרו להם שירו לנו משיר ציון, עמדו בני משה וגעו בבכיה לפני הקב"ה וכתתו אצבעותיהם שהיו מנגנים בהם במקדש ולא רצו לנגן, ובא הענן ונשאם עם אהליהם ובהמתם והוליכם לחוילה בלילה, ובאותו הלילה היה רעש גדול ובבוקר ראו חיל גדול, והסב ה' סביבם נהר שגולל אבנים וחול במקום שלא היה שם נהר מעולם, ועדיין גולל אבנים וחול בלי מים ברעש וקולות שאפילו היה שם הר ברזל היה מנפצו. וזה בימי חול ובשבת נח ולזה נקרא נהר שבתיון, ויש מקומות באותו נהר שהוא רחב שישים אמה ולכן אין יכולין לבא אלינו ולא אנו להם. ואין ביניהם אלא בהמות וחיות טהורות
Be that all as it may, the connection to Amalek is clearly there, confirming our prior discussions!
No comments:
Post a Comment