ספר אסתר פרק א
(ז) וְהַשְׁקוֹת בִּכְלֵי זָהָב וְכֵלִים מִכֵּלִים
שׁוֹנִים וְיֵין מַלְכוּת רָב כְּיַד הַמֶּלֶךְ:
ספר ליקוטי תורה - פרשת בחקותי
והנה השס"ה ל"ת הן להפריד את הרע אבל רמ"ח מ"ע הן
הנק' אברין דמלכא כמו למשל אבר הוא כלי אשר בו נמשך חיות ממקור החיות אשר שורה במוח
כן הוא כאן כי המצוה היא כלי לאורו ית' הנמשך מסתימא דכל סתימין למטה להשגת האדם
השפל ואורו ית' המלובש בה הוא הנק' יין מלכות רב כיד המלך אין סוף לאורו ית' והוא
כוונת המצוה שהוא להמשיך אורו ית' למטה ע"י כלי המצוה והתורה הלזו והוא לשון צוותא
לשון חיבור. אך הם נחלקים לכללים ופרטים רבים הן בתורה והן במצות כי המשכת המקרא אינו
דומה להמשכת לימוד משנה או גמרא הלכות ואגדות וכן במצות. ועל כן נאמר וכלים מכלים שונים
בהמשכותיהם וכלל הכל הוא אורו ית' הנק' יין אשר בהכנס היין יצא הסוד והיין הוא התלהבות
אורו ית' הנשמר בלבו של אדם ע"י התורה והמצוה יצא מעצמו סוד הוא אהבה מסותרת אשר
תבוא לבחי' גילוי... וזהו ויין מלכות הוא האור שמאיר רב כיד המלך הוא בחי' היד הגדולה
חסד דאריך כו' ועל ידי שנכנס יין זה באדם יצא הסוד ואהבה מסותרת ששרשה מבחי' האבות
אשר שרשן מבחי' זו בעבר הנהר כו' כנ"ל. אך שצריך להיות בחי' כלים מכלים שונים
דתורה ומצות שבהן יומשך יין מלכות להיות רב כיד המלך. וזהו ואת מצותי תשמרו פי' מצוה
לשון צוותא והתחברות והיינו כאשר האור נמשך בכלי אז הוא בבחי' התקשרות וצוותא אלינו
משא"כ בעודו למעלה נק' חקיקה גליף גליפו וכו'.
Yein Malchus in gimatriya is 566. The same gimatriya
as אור ושמחה, light and happiness. As the Likkutei Torah says, a
mitzvah is a tool to bring down the light from the highest source down to the experience
and perception of a person in this world. It may be that this is what in the Megillah
it says V’yein Malchus, preceded by the Vav HaChibbur,
which we know connotes the connection and connectedness between the higher
worlds (the first heh in the Shem Hashem) and the lower worlds (the
second heh in the Shem Hashem – and with this you can understand
the connection to the term אורה ושמחה later in the the Megillah, when the
light and happiness are already bonded to the lower levels, the second heh).
It is also the gimatriya
of ישרון, which is written chaser in the
Torah, exactly as is written the similar word in Aramaic, which means to dwell,
as in השראת השכינה. The performance of mitzvos leads to the dwelling of the
Shechinah ba’tachtonim.
It is also the gimatriya
of כי ישר הוי"ה and of כל דעביד רחמנא לטב עביד. Hashem is straight and everything He does
is for the good. This is as the Likkutei Torah writes further, that the by
the light of the mitzvah one can perceive the rav k’yad haMelech – the Chesed
that inheres in all that is in this world. This cannot always, indeed, perhaps
only rarely can be understood, intellectually and logically. It must be
experienced, טעמו וראו כי טוב ה' – tasted to be seen.
It is also the gimatriya of מִצותיך – not of mitzvos, but of mitzvosecha
- Your mitzvos. Only
when mitzvos are perceived and performed as the Mitzvos Hashem will they
bring the light and happiness. (It is also the gimatriya of עצות,
which is reminiscent of the Zohar’s calling mitzvos עיטין.)
And, for now let us conclude that it is also the gimatriya of תיקון,
because the mitzvos bring about the real tikkun olam.
To be continued,
IYH.
No comments:
Post a Comment