Monday, July 18, 2005

Daf Halachah - Shabbos 77a: White Wine for Kiddush

Shabbos 77a: White Wine for Kiddush
מסכת שבת דף ע"ז ע"א:
אמר ליה רבא הא דקאמרת שני חלקי מים ואחד יין מן היין השירוני יין השירוני לחוד דרפי אי נמי התם משום חזותא אבל לטעמא בעי טפי:
רש"י ד"ה אי נמי התם משום חזותא - נקט ליה, ונהי נמי דדרי על חד תלת בטעמא מראית דם לא הוי אלא בשני חלקים מים ואחד יין, ואי יהיב ביה טפי, דם הדומה לו כדם ירוק הוא, וטהור:
Rava said :That which you have said [quoting the law of Niddah]: Two parts water and one wine of wine of the Sharon [is the color of red blood that is tamei, but a greater proportion of dilution is tahor, indicating, it would seem, that Rava’s dilution of three to one is too watery]; the wine of Sharon is an exception for it is weak; Alternatively, there, in terms of appearance [the red that is tamei is the proportion of two to one] but for taste, more water is necessary.
Rashi: In terms of appearance [the Tanna] mentioned that [proportion], and although diluting three to one achieves [optimum] taste, the color of blood is only [up to the proportion] of two parts water and one part wine, but if he puts in more [water], the blood [the mixture] resembles is greenish blood, and is tahor.
Although Ramban maintains that white wine may never be used to make Kiddush, Shulchan Aruch1 rules leniently. Hence, it is only preferable to use red wine for Kiddush. Shemiras Shabbos K’Hilchasa2 adds that although white wine may be “colored” red by adding in a little red wine, coloring it red with food dye does not give it the status of red wine. However, if the white wine that is available is a better wine, it is preferable to an inferior red wine.3 Ketzos HaShulchan,4 however, writes that our “white wine” also falls into the preferred category of red wine - although Mishnah Berurah5 notes that the white wine should not be “too white.”
It seems that our Gemara serves as the basis for these rulings of Ketzos HaShulchan and Mishnah Berurah: We see here that according to Rava (according to Rashi) that the dilution that produces the most superior wine - a proportion of three parts water to one part wine - also deprives wine of its true red color (which it loses in any proportion greater than two parts water to one part wine), giving it a greenish hue. We thus see that even wine that is not truly red, so long as it is not very pale,6 may be considered a supeior wine and may be used for Kiddush with no compunction.
1.
שו"ע אורח חיים סימן רע"ב סעיף ד': מקדשין על יין לבן והרמב"ן פוסלו לקידוש אפי' בדיעבד אבל מבדילין עליו ומנהג העולם כסברא ראשונה: ולגבי ההלכה שיין לבן כשר להבדלה לכו"ע, עיי"ש במשנ"ב ס"ק י"א: אבל מבדילין עליו - אם הוא חמר מדינה שם שהכל שותין אותו והטעם דלא גרע משכר דקי"ל לקמן בסימן רצ"ו ס"ב דמבדילין עליו אם הוא חמר מדינה וה"ה דמטעם זה מותר לקדש עליו בשחרית לכו"ע לפי מה שכתבו האחרונים לקמן בס"ט דבשחרית נוהגין להקל לקדש על כל משקה שהוא חמר מדינה:
2.
פרק מ"ז הערה פ"ט.
3.
משנה ברורה שם ס"ק י': על יין לבן וכו' - ולכו"ע מצוה לכתחלה לחזר אחר יין אדום אלא דאם אין לו אדום או שאינו משובח ס"ל לדעה זו דמותר לכתחלה לקדש על לבן:
4.
סי' פ', בדי השלחן ס"ק א.
5.
משנה ברורה שם ס"ק י"ב: כסברא ראשונה - ובא"ר משמע דביין שהוא לבן יותר מדאי נכון לחוש לדעת הרמב"ן שלא לקדש עליו אלא בשעת הדחק שאין לו אדום:
6.
"חמר חווריין" - עיי"ש בביאור הגר"א.

No comments:

Post a Comment