Friday, April 02, 2021

Maror and Chazeres


The obvious question:
Why both maror and chazeres?

See https://chabadlibrary.org/books/admur/hgshp/5.htm:

ותחת המרור החזרת שעושין כורך, מחמת שינוי הלשון, דבתחילה קורא אותו מרור ואח"כ חזרת (וכ"ה ג"כ בפע"ח, מ"ח, סי' קול יעקב, סי' הרש"ר), יש נוהגין שלא ליקח מין אחד למרור ולכורך, ואפילו במקומות שנמצא סאלאט אינם עושים הכל מן סאלאט, וטעמם אולי אין בקיאין בחמשה מינים שבמשנה (פסחים לט, א) לכן יוצאים אכילת מרור בירק מר. ולא דקו דא"כ יש לאכלו בלא ברכה, וכמ"ש בשו"ע אדה"ז ס' תע"ג סל"א. אבל באמת מצוה להדר אחר חזרת (פסחים שם), דהיינו סאלאט, שעיקר המצוה בה (שו"ע סתע"ג ס"ל) ואין חילוק בין מרור לכורך. והא דשינה בלשונו הוא כי אם הי' כותב ותחת המרור המרור שעושין כורך (ועדמ"ש בשו"ע אדה"ז סכ"ו) היו טועים לומר שלכורך יותר טוב ליקח המין הנקרא במשנה מרור, ובאמת מצוה בחזרת (שער הכולל). והתירוץ תמוה, דא"כ גם עתה יש מקום לטעות, דלמרור יותר טוב ליקח מרור שבמשנה. ולהוציא מכל טעות הול"ל: "תחתיהם באמצע החזרת ותחת כו' ותחת החזרת החזרת שעושין כורך". ואולי יש לתרץ שינוי הלשון, כי הנה התבות "מרור", "חזרת" כמה רמזים ע"ד הסוד בהם - וכמ"ש בפע"ח וקהלת יעקב - ורמזי תיבת מרור שייכים יותר לבחינת מרור שעל הקערה ורמזי תיבת חזרת - לכורך. ולכן בשו"ע אדה"ז שהוא יותר ע"ד הנגלה לא קפיד לשנות, וצ"ע. - ואנו נוהגין ליקח חזרת (סאלאט) ותמכא (חריין) שניהם-הן למרור והן לכורך

As to the remazim, I would suggest as follows:

Maror in gimatriya is מות - death.

Chazeres in gimatriya is תורה+the four letters of the word Torah.

Maror corresponds to Tiferes and Chazeres to Malchus.

Maror is the way in which the Divine conduct of the world is usually manifest. But, just like death being טוב מאד (Bereishis Rabba 9:5), so too this hanhogo is for our benefit. Ultimately, the tikkun of the maror is the bechinah of Yaakov Avinu, since יעקב אבינו לא מת (Taanis  5b) - even though חנטו חנטייא וספדו ספדיא - because death is the illusion of this world, a very realistic illusion, but an illusion nonetheless.

As Rabbi Yochanan answer there, מקרא אני דורש.

The tikkun for death from our side is through the Torah we expound. Specifically, the Torah we "write" - the justification for including the letters of Torah in our gimatriya - Torah She'B'Al Peh.

Our tikkunim occur in Malchus, which is our reflected light - אור חוזר - hence chazeres, which, in the form of lettuce, is "sweetened" maror, and the bechinah of חסה - חס ה - a glimmering of chesed

Of course, that tikkun is fully accomplished by korech. May it be possible to achieve that full tikkun במהרה בימינו אמן!

No comments:

Post a Comment