1. Rabbeinu Yonah, Sha'arei Teshuvah 2:5
ויש על הבוטח בשם להוחיל במעוף צוקתו כי יהיה החשך סבת האורה. כמו שכתוב (מיכה ז׳:ח׳) אל תשמחי אויבתי לי כי נפלתי קמתי כי אשב בחשך ה' אור לי. ואמרו רבותינו זכרונם לברכה אלמלא נפלתי לא קמתי אלמלא ישבתי בחשך לא היה אור לי. וכל איש ואיש ביום צר לו יתן לבו להבין ולהתענות עם התשובה והתפלה. כמו שהצבור חייבים לצום ולהתענות בעת צרתם כאשר תקנו חז"ל וזה צום נבחר ויום רצון. וכאשר יבא מוסר הש"י על האיש אשר הוא זך וישר יהיה לנסיון ולהגדיל שכרו לעולם הבא כמו שנאמר (דברים ח׳:ט״ז) למען ענותך ולמען נסותך להטיבך באחריתך. ואמרו רבותינו זכרונם לברכה פשפש במעשיו בעת צרתו וחפש וחקר ולא מצא חטא בידו הן הן יסורין של אהבה
And one who trusts God should hold on during the vision of his distress; for the darkness will be the cause for the light - as it is written (Micah 7:8), "Do not rejoice over me, O my enemy; since I have fallen, I rise again; since I sit in darkness, the Lord is my light." And our Rabbis, may their memory be blessed, said (Midrash Tehillim 22), "If I had not fallen, I would not have risen; If I had not sat in darkness, the Lord would not have been my light." And every single person on the day of his trouble should put into his heart to understand and afflict himself, [together] with the repentance and prayer - just like the community is obligated to fast and afflict themselves at the time of their trouble, as the Sages, may their memory be blessed, ordained. And that fast day is chosen and is a day of acceptance. And when the rebuke of God, may He be blessed, comes to a man that is pure and straight, it becomes a test, and enhances his reward in the world to come - as it is stated (Deuteronomy 8:16), "in order to test you by hardships only to benefit you in the end." And our Rabbis, may their memory be blessed, said (Berakhot 5a), "[If] one searched his deeds at the time of his trouble, sought out and investigated, but did not find a sin - these are certainly afflictions of love."
2. Every year one must find a new aspect to mourn on Tisha B'Av
על חורבן בית המקדש כי הורס וכי הודש אספוד בכל שנה ושנה מספד חדש על הקודש ועל המקדש. (קינה כ"ה)
3. Bittul Torah
Bittul Torah also means l'battel es haTorah - to negate the significance of Torah.
4. Yefashfesh b'Ma'asav
Yefashfesh b'Ma'asav means what is says: "Examine your deeds," not "their deeds."
5. Sefer Chassidim 545
בכל מקום דעה את בוראך. פירוש במקום שאסור להרהר בדבר תורה כיצד דעהו בצניעות
Know your Creator everywhere. Meaning, in a place where it is forbidden to think words of Torah how can you know Him? With tzeniyus.
בכל מקום דעה את בוראך פי' כו'. ר"ל דכתיב בכל דרכיך דעהו דהיינו בכל מקום דעה את בוראך דמשמע אפילו במקום שאסור להרהר בדברי תורה וכיצד דעהו שם וקאמר פי' במקום כו' דעהו בצניעות
6. To be מקבל בשמחה means not to be happy, but to believe that it has meaning.
(very Viktor Frankl!)
No comments:
Post a Comment