Wednesday, March 20, 2019

Toras Purim 5779 part 3, Shomrei HaSaf

Image result for bigthan and teresh

We mentioned in the previous post that Mordechai, from Binyomin, also represents the tikkun of Yosef. This is alluded to in the Megillah in that ביקרו is the gimatriya of יוסף בנימין.

Mordechai's tikkun as the third shomer ha'saf also fixed Binyomin's grave sin of Pilegesh b'Givah, for the dead woman was found with her hands on the saf (Shoftim 19:27).

The ultimate tikkun is when the three shomrei ha'saf in unison bring down the shefa from the nekudah of Hashem to the world. In Tanach the words are spelled שמר הסף. Assuming that a pei sofis
is 800, if you take three times שמר הסף you get:

ונתתי את הר שעיר לשממה ושממה והכרתי ממנו עבר ושב
(Yechezkel  35:7)

and

אל תירא מפחד פתאם ומשאת רשעים כי תבא
(Mishlei 3:25)

Now, of course, Purim leads into Pesach, where the doorposts were painted with הדם אשר בסף. But what does our saf, which is a doorway, have to do with that saf, which seems to be a vessel? Ah, but the Maharal in his Derashah l'Shabbos HaGadol writes:

 כתיב ולקחו מן הדם אשר בסף, ורש"י ז"ל פי' כי הסף הוא כלי כמו וישם באגנות, וכן תרגם אונקלוס, אבל במכילתא א"ר ישמעאל אין סף אלא אסקופת הבית, ואמר במכילתא שהיה חופר גומא באסקופת הבית ושם נתן הדם, וישראל הם דומים לאסקופת הבית שהכל דורסין עליה, כך ישראל בגלות הם דומים לאסקופה, והאסקופה יש לה שני פנים, כאשר לא תצרף אותה אל המזוזות ואל המשקוף הנה היא אסקופה נדרסת, ואם תצרף אותה אל המשקוף ואל המזוזות היא מתחברת עם המשקוף ועם המזוזות והוא עמהם צורת הפתח אשר נכנסין שם בני אדם דרך הפתח, והפתח הוא עיקר הבית וצורת הבית, שאם אין פתח אין כלום, ואפילו לר"ע שאמר כי הכלי נקרא סף, מדמה ישראל לאגן, כי נקראו כנסת ישראל, כי הכלי כונס הכל בתוכו, וגם הכלי עומד למטרבי יוחנן פתח לה פתחא להא פרשתא מהכא (תהלים צח, ג) זכר חסדו ואמונתו לבית ישראל ראו כל אפסי ארץ את ישועת אלהינו אימתי ראו כל אפסי ארץ את ישועת אלהינו בימי מרדכי ואסתרה, שהרי כתיב והגעתם משמע הגעה למעלה, והמשקוף ושתי המזוזות רמז לזכות אברהם יצחק ויעקב. וכך אמרו במדרש כי המשקוף להזכיר זכות אברהם, ושתי המזוזות להזכיר זכות יצחק ויעקב. ופירוש זה כי המשקוף הוא לאברהם שנקרא אברהם על שם שהוא רם. כי המשקוף הוא מתרומם למעלה, וכמו שהמשקוף הכל נכנסין תחתיו כך היה אברהם אב המון גוים לכל העולם, וכמו שאמרו מתחלה אתה אב לארם ובסוף אל כל העולם כולו, ולפיכך היה אברהם אבינו בפרט דומה למשקוף שהכל נכנסין תחתיו והוא מתרומם על כל באי עולם, והכל נכנסין תחת אברהם שהיה אב המון גוים.

Wow! It could also be that the tzuras ha'pesach consists of Hashem at the top and the three shomrei ha'saf as the sides and bottom. 

But is Yosef connected to the connotation of vessel? Again, another sefer with which I am not familiar, but which is in the DBS database so it must be bar samcha, the Toldos Aharon writes:

וזה הצדיק נקרא יוסף שמוסיף תענוג להבורא ומשפיע הבורא לעמו ב"י חסדים ורחמים ובני ישראל נעשים כלים לקבל השפע מהבורא, ומזה מקבל הבורא ב"ה תענוג שמשפיע למטה. כי בי"ה ה' צור עולמים ביו"ד נברא עולם הבא ובה"א עולם הזה (מנחות כט ע"ב), ויו"ד במלואו הוא עולה עשרים, וה"א עולה ששה, הרי כ"ו, מספר השם בשלימות. וכן שני אותיות ראשונות של יוסף, יו"ד הוא עשרים, ועם אות השנית הרי כ"ו. שזה הצדיק שגורם תענוג להבורא עושה שלימות של השם הוי"ה עולה כ"ו. ואותיות שניות של יוסף היינו ס"ף הוא לשון כלי כמ"ש (שמות יב, כב) הדם אשר בסף, והיינו אותיות ראשונות מורים על תענוג של השלמת שם הקדוש, ואותיות שניות מורה על תענוג שיש להבורא מישראל שהם מקבלים שפע של הבורא ב"ה:

Yes, indeed! (With the added benefit of an expanded explanation of the significance of the yud-vav.) The shomrei ha'saf are also the guardians of the kli machazik brocho which, as we know, is shalom (as stated in the last Mishnah in Shas), which is why Mordechai was a dover shalom (as stated in the last pasuk in the Megillah).

Mordechai had elements of Moshiach ben Yosef (Ish Yemini) and Moshaich ben Dovid (Ish Yehudi).
Perhaps if he had been ratzui to all his brethren, the ultimate redemption would have been achieved then and there. But that was not to be. But he brought to us a small measure of what the Toldos Aharon calls תענוג של השלמת שם הקדוש - The yud-vav.

רבי יוחנן פתח לה פתחא להא פרשתא מהכא (תהלים צח, ג) זכר חסדו ואמונתו לבית ישראל ראו כל אפסי ארץ את ישועת אלהינו אימתי ראו כל אפסי ארץ את ישועת אלהינו בימי מרדכי ואסתר
(Megillah 11a)

Our Simchas Purim should be in the spirit of, כביכול, bringing about the תענוג שיש להבורא מישראל שהם מקבלים שפע של הבורא ב"ה - the samech-pei.

When we calculate the gimatria of בגתן תרש under the assumption that the nun sofis is 500, we get:

זמרות היו לי חקיך בבית מגורי
(Tehillim 119:54)

However we understand this strange Gemara (perhaps for a different time), it says (Sotah 35a):

דרש רבא מפני מה נענש דוד מפני שקרא לדברי תורה זמירות שנאמר זמירות היו לי חוקיך בבית מגורי אמר לו הקב"ה ד"ת שכתוב בהן התעיף עיניך בו ואיננו אתה קורא אותן זמירות הריני מכשילך בדבר שאפילו תינוקות של בית רבן יודעין אותו דכתיב ולבני קהת לא נתן כי עבודת הקודש וגו

Simchah must be used carefully, otherwise it is the sam ha'maves that Bigsan and Seresh wanted to deliver to Achashverosh!

We should be zocheh to the simchah of:

ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר




No comments:

Post a Comment