א"ר אילעאי
בשלשה דברים אדם ניכר
בכוסו ובכיסו ובכעסו
ואמרי ליה אף בשחקו
...Rabbi Ilai said: ...By three things a person is recognized and (it becomes known what his true character is) ...In his drink; when he has to spend money; and in his anger ...They added ...Also, (the true nature of a person is revealed in) his laughter.
In previous year we dealt with
this year we would like to deal with
ואמרי ליה אף בשחקו
שחק
is שק split open by the ח
just as years ago we spoke about
כס split open by the ו,י and ע.
The שק is, of course the sackcloth of this world, sadness:
ספר תפארת שלמה - על מועדים - שער התפילה
דהנה אסתר אמרה כי (אסתר ה, א) אין לבא אל המלך בלבוש שק היינו בעצבות ולכך ותלבש אסתר מלכות ותעמוד בחצר בית המלך הפנימית. והנה החכמים היו רואים שמרדכי לובש שק וחשבו שלא יהי' נשמע בקול תפלתו
This must be split open by reaching out to 8th sefirah from the bottom, by becoming Bnei Binah to understand that
כל מאן דעביד רחמנא לטב עביד
Then one can come to the level of the seventh Heaven above Earth, the bechinah of ח, as the Tiferes Shlomo continues:
אבל עכשיו שהסירה השק מעליו והלבישתו בגדי מלכות א"כ יעלה תפלתו וכשהם עולי' עולי' עד לשמים. אין עמידה אלא תפלה - ברכות ו, ב
The ח also represents the מילה, in this case מילת הלב:
ספר התניא - אגרת הקודש - פרק ד
והנה במילה יש שני בחינות מילה ופריעה שהן ערלה גסה וקליפה דקה וכן בערלת הלב יש ג"כ תאות גסות ודקות מילה ופריעה ומל ולא פרע כאלו לא מל מפני שסוף סוף עדיין נקודת פנימית הלב היא מכוסה בלבוש שק דק בבחינת גלות ושביה. והנה על מילת הערלה ממש כתי' ומלתם את ערלת לבבכם אתם בעצמכם אך להסיר הקליפה הדקה זהו דבר הקשה על האדם וע"ז נא' בביאת המשיח ומל ה' אלהיך את לבבך כו' לאהבה את ה' אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך למען חייך כלומר למען כי ה' לבדו הוא כל חייך ממש. שלכן אהבה זו היא מעומקא דלבא מנקודה פנימית ממש כנ"ל ולמעלה מבחינת הדעת ולכן משיח בא בהיסח הדעת לכללות ישראל והיא גילוי בחינת נקודה פנימית הכללית ויציאת השכינה הכללית מהגלות והשביה לעד ולעולמי עולמים וכן כל ניצוץ פרטי מהשכינה שבנפש כל אחד מישראל יוצאת מהגלות והשביה לפי שעה בחיי שעה זו תפלה ועבודה שבלב מעומקא דלבא מבחינת נקודה הפנימית הנגלית מהערלה ועולה למעלה לדבקה בו בתשוקה עזה למען חייך
The nekudah penimis of a person is expressed in the manner of his simchah, is it a שחוק דקדושה?
In this respect the ח represents אז, as we find in Rav Hutner zt"l's biography:
ובפורים שופעים בנו גילויים של "אז ימלא שחוק פינו". ובזה פתח לנו עינים וללמדנו ולהטעימנו ביום הזה "שחוק דקדושה", אשר בעוה"ז אין דוגמתו, כמ"ש אסור לאדם למלא פיו שחוק בעוה"ז שנאמר אז ימלא
And therefore שחק in gimatriya is 408, which is:
הודו להוי"ה כי טוב כי לעולם חסדו
and is, perhaps, the reason why there are two osi'os gedolos in the Megillah = 408
חת
No comments:
Post a Comment