Wednesday, April 20, 2022

Color Blind Cows and Parah Adumah, צע"ג


 Avodah Zarah 24a:

אמר מר ישראל היו משמרין אותה משעה שנוצרה מנא ידעינן אמר רב כהנא כוס אדום מעבירין לפניה בשעה שעולה עליה זכר

The Gemara discusses the revised version of Rabbi Eliezer’s statement. The Master said above: Jews were safeguarding the red heifer from the time that it was conceived. The Gemara asks: From where do we know that the mother would give birth to a red heifer, which would warrant safeguarding her? Rav Kahana says: They would pass a red cup before her while the male mounts her, an act that would cause the offspring to be red.

When we were learning this Gemara this evening, my son Reb Daniel נ"י noted that cows are color blind and cannot see red.

How, then was this stratagem effective. ועלו בידי רק יישובים דחוקים, וצע"ג.


9 comments:

  1. http://www.talmudology.com/jeremybrownmdgmailcom/2018/2/5/avodah-zarah-24a-maternal-imprinting-8r333

    http://www.talmudology.com/jeremybrownmdgmailcom/2018/2/5/avodah-zarah-24a-maternal-imprinting

    ReplyDelete
  2. But as long as we're bringing reality into the conversation, even if they were not color blind, would their looking at red during conception have affected the color of their offspring?
    See above.

    So it's two misconceptions rather than one, no?

    Unless we're talking about a mystical process.
    If so, their being color blind and the science of maternal imprinting would be irrelevant.

    ReplyDelete
    Replies
    1. https://download.yutorah.org/2016/1053/857258.pdf

      Delete
    2. https://walderlab.org/wp-content/uploads/2017/02/JSC-Jud-Lec-Genetics-and-Jacobs-sheep-1.pdf

      Delete
    3. https://jbq.jewishbible.org/assets/Uploads/364/364_sheep.pdf

      Delete
    4. See conclusions of the article you cited and the one that I did. Both are in agreement.

      Josh Bakon concludes, regarding the epigenetic influence of the red liquid and the red fetus: "This remains to
      be seen." (In other words, science has no evidence for such a thing.)

      And Dr Brown (article I cited) concludes:
      IT'S NOT THE RED CUP AFTER ALL
      Red cup.jpeg
      Back to today's page of Talmud. It would seem that all you needed to produce a Parah Adumah was to place a red cup next to the mating cattle. So why didn't every farmer use the red cup protocol to breed a red heifer? After all, these animals commanded fantastic prices because of their rarity. The answer offered by the Talmud is that the red cup protocol only worked with a herd of cattle that were known (במוחזקת) to produce red heifers. Without that breeding history, the red cup protocol was useless. So this really wasn't about the red cup. It was about the genes, and that's the kind of parental imprinting that really does work.
      In other words, wishful speculation.

      Delete
    5. שד"ל (!)

      [ לט ] ויחמו הצאן אל המקלות וגו' : בכוח הדמיון, כמו שהוא מפורסם שהדמיון פועל בנקבות וגורם להן ללדת מעין מה שנרשם בדמיונן בחוזק, והחכם בורדאך בספרו פיסיולוגיה לייפציג 1837 הביא כמה מעשים שהיו בדור הזה, המוכיחים בבירור כי כות הדמיון פועל על העובר, לא לבד בזמן ההריון, אלא גם קודם ההריון. ודע כי בשנת 1727 קם רופא אחד, בלונדל שמו, והדפיס בלונדון ספר בלשון אנגלית, בו נלחם נגד האמונה המפורסמת בענין יכולת כח הדמיון לפעול בנשים ההרות על הילדים אשר בקרבן, והוא בספרו התעורר ג"כ לפרש סיפור מקלות יעקב, ואמר כי לא ביקש בתחבולתו זאת שהצאן על ידי ראיית המקלות תלדנה כמראה המקלות, רק היתה כוונתו שבהיות המקלות ההם לעיני הצאן בעת יחם, תדבק נפשם בגוונים ההם, וכשתבואנה להיזקק לזכר תבחרנה הזכרים אשר מראיהם כמראה המקלות (עיין דוגמא לזה בסנהדרין ס"ג ע"ב), ועל ידי זה תלדנה נקודים וטלואים, כי היו הילודים דומים לאבותיהם. והביא הרופא הנ"ל סיוע לדבריו ממה שכתוב (ל"א י', י"ב) ויהי בעת יחם הצאן ואשא עיני ואראה והנה העתודים העולים על הצאן עקודים נקודים וברודים, ויאמר שא נא עיניך וראה כל העתודים העולים על הצאן עקודים נקודים וברודים, הרי מפורש כי לא הדמיון היה הגורם, אלא מראה האבות הוא הגורם. ויש סעד לזה גם מדברי רז"ל בבראשית רבא (פ' ע"ג ז), הביאם רש"י : והזכר רובעה ויולדת כיוצא בו, כלומר כיוצא בזכר, לא כיוצא במקלות. ולדעת הרופא הנזכר צריך לומר כי מה שכתוב (פסוק ל"ו) וישם דרך שלושת ימים וגו' לא עשה זה לבן מיד אלא הבדיל הנקודים והטלואים ולקחם מיעקב ונתנם ביד בניו, ואחר זמן כשראה שהיו צאנו של יעקב מתעברות מהם ויולדות כהם, אז הרחיקם ממנו דרך שלושת ימים. והגדתי כל זה מפני שכן האמנתי גם אני במשך שנים רבות, ואולי עוד רבים יש בעולם שאינם מאמינים בפעולת הדמיון, ויהיה הפירוש הזה להם לנחת רוח; ואני אחרי אשר קראתי קצת מעניני המאגניטיזמוס, וראיתי עדות אנשים חכמים מאומות שונות, אשכנזים צרפתים ואיטלקיים, חזרתי להאמין בדברים הרבה שהגידו לנו הקדמונים, ושהייתי מרחיק אפשרותם להיות סיבתם בלתי מובנת לנו.

      Delete
    6. https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/102844/1/Yu_Ge_%28Julia%29_201811_MSc_thesis.pdf

      Delete
  3. Reb Chayim Lando commented on FB: "The fact that they don't see the color red does not mean that the light waves that create red don't pass into them."

    ReplyDelete