Saturday, March 04, 2023

Toras Purim 5783 Part 4: Some of the Seforim on Yavo HaMelech V'Haman HaYom


Toras Purim 5783 Part 4: Some of the Seforim on Yavo HaMelech V'Haman HaYom

And insights on the appearance of the Shem Havaya"h in reverse in the phrase [V'Kol] Zeh Einenu Shaveh Li.

ספר ארון העדות - פרק שמיני

והנה הזכירה השם המיוחד מנצח המערכת ומשוה התולדת ולבשה לבוש מלכות ואמרה יבוא המלך והמן היום ראשי תיבות יקו"ק. וכאשר התחברו פעם שנית ולא ידע המן כ'י כלת'ה אלי'ו הרע'ה מאם המלך וזה מאם מלך מלכי המלכים הרמוז בסופי תיבות יקו"ק ונהפכה המערכת... 

ספר מאור ושמש - פרשת כי תשא

וזהו ותכתוב אסתר וגו' את כל תוקף לקיים את אגרת הפורים הזאת השנית, פירוש תקף בגימטריא שעיר, ורצונו לומר שהודיע להם את גודל חשיבות של ימי הפורים שבימי הפורים אין שום שטן ופגע רע כמו ביום הכפורים על ידי השעיר ועל כן ראוי לקיים את ימי הפורים לדורות. וזו היתה כוונת אסתר בסעודה הראשונה היתה כוונתה כעין הגרלה שהיה הגורל להשוות הס"ם להשם, על כן אמרה אם על המלך טוב יבוא המלך והמן היום, על כן היה השוחד להמן שהתפאר מאד לפני חכמיו ואשתו שאסתר השותה אותו בשוה עם המלך כענין הגורל. ובעת הסעודה הראשונה אמרה למלך אם על המלך טוב לעשות בקשתי יבוא המלך והמן אל המשתה אשר אעשה להם ומחר אעשה כדבר המלך, כי בסעודה השניה היתה כוונתה לקרבן העזאזל ממש, ובזה נעשה הקטיגור סניגור דהיינו שנהפך לב אחשורוש לטובה ודיבר טוב על ישראל וגחלים חותה על ראש ס"ם דהיינו המן:

 וזה הוא פירוש הגמרא מה ראתה אסתר שהזמינה להמן וכו' אמר חד תנא מבית אביה למדה, פירש רש"י ז"ל אם רעב שונאך וגו' (משלי כה, כא) דהיינו כוונת השעיר ביום הכפורים. וזהו מבית אביה למדה דהיינו מהתורה הקדושה שהיא בית אבינו. וזהו לקיים את כל תוקף לקיים מצות שעיר שגימטריא תקף, על כן אנו נותנים בפורים צדקה לגוים על כוונה הנזכרת לעיל:

 ספר שם משמואל - פרשת תצוה - פורים שנת תרע"א 

להבין למה בפסוק יבוא המלך והמן היום אותיות השם כסדרן ובפסוק וכל זה איננו שוה לי אותיות השם הן למפרע, הלא ידוע כשאותיות השם כסדר הוא רחמים ולמפרע הוא דין, ואז היו ישראל שרויים בצער ולמה נכתב כסדר. הענין דהנה חז"ל אמרו כ"מ שנא' במגילה מלך סתם במלך מלכי המלכים הקב"ה הכתוב מדבר. וזו היתה עצת אסתר להגביה את המן ימ"ש למקום גבוה אשר איננו בכח לעמוד שם, ומזה עצמו בא לו השבר, ומזה באה הגאולה לישראל, ולכך באו אותיות השם כסדרן. וכן הוא בכל איש ואיש, שיראה שלא יאחז במקום גבוה אשר אינו שייך אליו, כי אדרבה ריעותא הוא לו. ואמר כ"ק אבי אדמו"ר זצללה"ה שראה אנשים מפורסמים אשר בסופם לא היו כראוי מחמת שאחזו בדברים גדולים בעוד שעשו מעשיהם ולא היתה להם שייכות לאלה הדברים הגדולים. אך מ"מ אם עכ"פ רוצה האדם בכל לב להשליך ממנו את הרע, מזה עצמו נעשה כראוי, כמו שאחז"ל בחמץ (פסחים י"א.) הוא עצמו מחזר עליו לשורפו מיכל קאכיל מיני' והוי ביטול:ספר אמרי אמת - שושן פורים 

ספר אמרי אמת - שושן פורים 

ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר, איתא בגמרא ויקר אלו תפילין וכן הוא אומר וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך וכו' וכתיב והיה לה' לשם לאות עולם לא יכרת ואיתא לשם זו מקרא מגילה, איתא בגמרא מה ראתה אסתר שזימנה את המן וכו' פחים טמנה לו וכו' קנאתו במלך קנאתו בשרים וכו' ככולהו תנאי וככולהו אמוראי, אסתר קנאתו למעלה וקנאתו למטה דכתיב יבוא המלך והמן היום ר"ת של השם היינו שהמשיכה לשם את השם, כי שם ה' נקרא עליך היינו שבני ישראל הם התפילין דמארי עלמא וד' הפרשיות הם כנגד הד' גליות שבכל גלות מתגלית קדושה חדשה מהקב"ה אל ישראל, איתא פתח לה פתחא להא פרשתא מהכא וכו' רב מתנה אמר מהכא כי מי גוי גדול אשר לו אלקים קרובים אליו רב אשי אמר מהכא או הנסה אלקים וגו', הפסוקים הללו הם ב' פרשיות בתפילין דמארי עלמא, התכלית של תפילין היא תורה כדכתיב למען תהיה תורת ה' בפיך ואיתא דכל התורה כולה שמותיו של הקב"ה:

No comments:

Post a Comment