Friday, March 14, 2025

Toras Purim 5785 part 3. Concluded: Yein Malchus Breaks the Concealment


There are still kelim  to bring השראת השכינה today. The yein malchus flows through the four amos of halacha. Just as the neshama is primarily in the head, but causes the flow to extend to all the limbs of the body to sustain it. As the Alter Rebbe says:

ספר ליקוטי תורה - דרושים לר"ה 

 וא"א להמשיך אלהותו ית' כ"א לתוך כלי' דהיינו תומ"צ וכל אותיות התורה הם כלים כמ"ש וכלים מכלים שונים ויין מלכות רב דהיינו השראת השכינה ובזמן שבהמ"ק קיים היה עיקר השראת השכינה בק"ק ומשם מתפשט לכל העולם ועכשיו כשחרב בהמ"ק אין להקב"ה בעולמו אלא ד"א של הלכה עיקר השראת השכינה ומשם מתפשט לכל העולם כולו כמו הנשמה שעיקר השראתה במוח ומשם מתפשטת לכל הגוף כולו להחיותו.

And there was a Breslover Chosid at the end of the 19th century who wrote that because of the symbolism of yein malchus, linked to the statement of Chazal that wine and fragrances make a person wise, that therefore Chazal were particularly stringent in the limitations and prohibitions having to do with wine.

נחת השולחן - יורה דעה 

וע"כ חמור מאד איסור שתיית יינם של עכו"ם ואפילו במגעם לבד נאסר. כי מחמת שבקדושה הוא בשרשו גבוה מאד וכלול מכל בחי' התיקונים הנ"ל. כי הוא מבחינת חכמה ומוחין בחינת חמרא וריחא פיקחין ובבחי' תירה ובבח'י מלכות בחינת ויין מלכות רב וכו' וכמובן במאמר תהלה לדוד סימן י"ב וכן בזוה"ק וזה בחי' זכה נעשה ראש. וע"כ באמת צריכןי ליזהר בשתייתו מאד שלא להיות יותר מהמדה ח"ו כי יין המשכר הוא בחי' ההיפוך מכל הנ"ל. וע"כ נאסר במגע העכו"ם ופוגם בנפש ישראל השותה אותו ומתגבר עליו היצה"ר. ביותר עד שיוכל לבוא עי"ז לכל רע ח"ו. וזה בחינת ועל יינם משום בנותיהם ועיין בספר יין המשומר שהאריך הרבה בחומר האיסור ותבין משם לענינינו. וע"פ הנ"ל תבין לפרש כמה פסוקים ומאמרי רז"ל שמדברים בענין שתיית היין לשבח או להיפוך והכל מובן ע"פ הנ"ל‏.

On Purim we are supposed to recognize the great potential of yein malchus and the kelim  that it symbolizes, the four amos of halacha and the mitzvos aseh. And utilize them a gantz yohr to bring about in ourselves and in the world a dirah ba'tachtonim, a place for the Shechinah to dwell down here below. 

This is the principle of nichnas yayim yatzah sod - through our awareness of the power of yein malchus we bring about the manifestation of malchus.

Haster, הסתר divided by seven is HaMelech, המלך. If we take the seventh sefirah of malchus and use it to break the concealment, the הסתר פנים of this world,  we will bring about the ultimate tikkun bb"a!

No comments:

Post a Comment