Tuesday, February 16, 2021

Toras Purim 5781 part 2: Corona

See Part 1 at https://rygb.blogspot.com/2021/02/toras-purim-5781-part-1-corona.html.


Now, a neti'ah is a planting, a rooting, the ultimate kevi'as makom. Kerona, on the other hand, refers to wagons or other vehicles that are movable, transient.

Neti'ah in gimatriya is 144=12x12 - the shiur of Machaneh Yisroel in the Midbar. Even though they traveled in the Midbar, when they were stopped, it was considered a permanence - as the Yerushalmi explains, since they would only travel again al pi ha'Dibbur.

Kerona in gimatriya is 361. This is the same as Gan Eden MiKedem and Har Tziyon. Which are in essence the beginning and endpoints of the trip that is this world.

What is the connection? Rebbe's quest began with Purim and ended with 9 Av. Reb Tzadok in Machashavos Charutz 20:

ספר מחשבות חרוץ - אות כ 

והתחלתו בעסק זה דעקירת תשעה באב היה על ידי הנטיעה דפורים שהנטיעה של שמחה הוא להראות שמחתו ביום זה על ידי הנטיעה שרומז לדברי תורה ולקיבוץ תלמידי חכמים וכמו שאמרו (תענית ז'.) כי האדם עץ השדה וכו' אם תלמיד חכם הגון הוא ממנו תאכל. ואמרו שם אחר כך למה נמשלו דברי תורה כעץ וכו' קטן מדליק את הגדול וכו'. וזה טעם מה שאמרו (ראש השנה ט"ז ריש ע"א) בעצרת על פירות האילן. ועיקר שמחת הפורים שלו היה שזכה על ידי זה לאותה הנטיעה של שמחה שזכה לה בישיבה הגדולה של תלמידי חכמים שהיה לו. שבאותו דור היה כל כנסיית חכמי ישראל אצלו. דעל כן אמרו (גיטין נ"ט.) דמימות משה ועד רבי לא היה תורה וגדולה במקום אחד וכן מרבי עד ר' אשי כי ליסוד התורה הכרח שיהיו כל התלמידי חכמים יחד תחת ראש ומנהיג אחד. אם לתורה שבכתב בימי משה וכן לתורה שבעל פה בימי רבי ור' אשי מיסדי המשנה והתלמוד שהוא פירוש המשנה שהם כללות התורה שבעל פה שבידינו. וזהו הנטיעה של שמחה שלו בפורים:

ועיקר שמחתו על ידי עשיית מלאכה דייקא כי אילו היה גאולה שלימה והיה נכלה הרע לגמרי מן העולם אין רבותא מה שקיבלו התורה מאהבה ושמחה אחר שאין שטן ופגע רע להסית ולמנוע. ובזה היתה שמחתו יתירה שאף על פי שלא היה עדיין גאולה שלימה להיות בנייחא גמורה ואכתי עבדי אחשורוש אנן. והשאור שבעיסה ושעבוד מלכיות הם המעכבים בידינו לעשות רצונו יתברך כמו שאמרו (ברכות י"ז ריש ע"א) עם כל זה אנו זכינו לקבלת תורה מאהבה ולהתייגע בתורה שבעל פה עד שבימיו נשלם שלימות התורה שבעל פה בחיבור המשנה שפשטה בישראל להיות דוגמת התורה שבכתב. וזהו עיקר יתרון האור כאשר הוא בא מתוך החושך וכמו שאמרו גם כן בתנחומא (פרשת נח ג') על תורה שבעל פה על פסוק (ישעיה ט', א') העם ההולכים בחושך ראו אור גדול ועל ידי זה הכח רצה לעקור תשעה באב דגם כי יתנו בגוים אף בהיותם נתונים תחת יד הגוים ועבדי אחשורוש עתה אקבצם:

Rebbe's neti'ah of simcha was the Mishnah. The apotheosis of Torah she'b'al Peh. This neti'ah is the sapling of the עץ גבה חמשים אמה in the Megillah, which in gimatriya is 614, which equals חכמה בינה דעת and הוי"ה מלך הוי"ה מלך הוי"ה ימלך לעולם ועד. Both shleymus in wisdom and shleymus in revelation. תשועתם היית לנצח.

All this perfection is embedded in the Mishnah - which is the neshamah of Am Yisroel. This simcha is portable, just as the Mishnah is portable, written on לוח ליבם and cogitated in the מוח.

שמח is a contraction of שם-מח, and because the Besht taught us במקום שמחשבתו של אדם שם הוא כל האדם, anyone who has a מוח בקדקדו (which is the gimatriya and tikkun of רע) can take that simcha into the realm of melacha and the realm of galus.

Next, we can go on to 17 Tammuz...

וקרנו תרום בכבוד!

תן לחכם ויחכם עוד!


No comments:

Post a Comment